Kevin Warsh, de beoogde nieuwe voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, zou markten flink kunnen verrassen. Volgens top-econoom Robin Brooks staat Warsh klaar om de rente agressief te verlagen.
Niet een klein beetje, maar liefst met 100 basispunten. Dat is een stuk meer dan beleggers nu verwachten en dat kan grote gevolgen hebben voor de Bitcoin koers.
Grote renteverlaging op komst?
Waar veel beleggers verwachten dat Warsh streng zal optreden, ziet econoom Robin Brooks juist het tegenovergestelde gebeuren. Hij voorziet dat de rente in vier stappen omlaag gaat, te beginnen in juni. Daarmee zou het officiële rentetarief dalen van 3,75 naar 2,75 procent, nog vóór de Amerikaanse verkiezingen in november.
“Veel mensen denken dat Warsh streng en conservatief is. Maar hij weet ook dat Trump hem net zo makkelijk laat vallen als Powell als hij niet levert,” zegt Brooks. “Hij wil de economie stimuleren. En dat betekent versoepelen.”
AI als excuus om de rente te verlagen
Warsh gaf eerder al aan dat hij de opkomst van kunstmatige intelligentie als een kans ziet. Volgens hem zorgt AI voor hogere productiviteit zonder dat de inflatie stijgt. Dat geeft de Fed ruimte om de rente te verlagen, zonder bang te hoeven zijn voor prijsstijgingen.
“Als de productiviteit jaarlijks één procentpunt extra groeit, verdubbelt de levensstandaard binnen één generatie,” schreef Warsh in november in de Wall Street Journal.
Brooks denkt dat Warsh dit als argument zal gebruiken om de markten gerust te stellen én om snel te kunnen handelen.
Bitcoin daalt, maar dat kan snel keren
Sinds de eerste geruchten over Warsh’s benoeming opdoken, zijn markten onrustig. Bitcoin (BTC) daalde van 84.500 naar 75.000 dollar. Ook goud en zilver kregen flinke klappen. Beleggers vrezen dat er een nieuwe havik aan het roer komt bij de Fed, iemand die de rente hoog wil houden.
Toch kan dat beeld snel kantelen als Warsh inderdaad kiest voor snelle renteverlagingen. Een lagere rente zorgt vaak voor een zwakkere dollar, en daar profiteert Bitcoin meestal van.
Wat betekent dit voor crypto?
Als Brooks gelijk krijgt, kunnen we een nieuwe kapitaalstroom richting risicovolle beleggingen zoals crypto verwachten. Dat zou een nieuwe bullrun in gang kunnen zetten, zeker als de renteverlagingen sneller gaan dan de markt nu verwacht.
De komende maanden draait het dus om één vraag: blijft Warsh bij zijn oude imago, of kiest hij voor een nieuwe koers? Voor Bitcoin-beleggers is dat het verschil tussen voorzichtig blijven… of juist nú instappen.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
