El Salvador heeft een gigantische mijlpaal bereikt met zijn Bitcoin-strategie. Het Midden-Amerikaanse land heeft volgens officiële cijfers een indrukwekkende winst van honderden miljoenen dollar geboekt op zijn Bitcoin (BTC) aankopen. Daarmee bevestigt president Nayib Bukele nog maar eens dat zijn gedurfde Bitcoin-beleid zijn vruchten afwerpt.
El Salvador als Bitcoin-pionier
Bukele deelde dit nieuws via X. De screenshot die hij deelt laat zien dat de Bitcoin-portfolio van El Salvador nu 691 miljoen dollar waard is en 139 procent in het groen staat. Een winst van 400 miljoen dollar.
We hebben het hier natuurlijk over een ongerealiseerde winst, ook wel een papieren winst. Winst is pas echt winst als het besluit te verkopen. Maar dat lijkt niet snel te gaan gebeuren.
In september 2021 werd El Salvador het eerste land ter wereld dat Bitcoin als wettig betaalmiddel invoerde. Destijds werd deze beslissing wereldwijd met argusogen bekeken. Critici waarschuwden voor extreme volatiliteit en mogelijke economische instabiliteit. Toch bleef president Bukele vasthouden aan zijn visie om El Salvador financieel onafhankelijker te maken en investeringen aan te trekken.
Tijdens de bearmarkt van 2022 stond het land flink in het rood. En tijdens de absolute bodem van de bearmarkt kondigde Bukele zelfs aan om elke dag 1 BTC te gaan kopen. Nu BTC op all-time highs handelt lijkt El Salvador die verliezen ruimschoots goed te hebben gemaakt.
Economisch effect en geopolitieke betekenis
Het succes van El Salvador’s Bitcoin-investering heeft niet alleen financiële gevolgen. Het land heeft zich in korte tijd gepositioneerd als innovatief financieel centrum in Midden-Amerika. De adoptie van Bitcoin heeft bovendien geleid tot nieuwe toeristische initiatieven en internationale aandacht, wat de economie extra impulsen geeft.
Ondanks het financiële succes met Bitcoin, komt El Salvador’s president Bukele onder vuur te liggen. Een groep Amerikaanse senatoren heeft deze week opgeroepen tot sancties tegen Bukele en zijn regering. Volgens de senatoren misbruikt El Salvador Bitcoin voor politieke en criminele doeleinden en zijn er daarnaast ernstige mensenrechtenschendingen gaande.
Volgens het wetsvoorstel gebruiken Bukele en zijn entourage Bitcoin niet alleen als economisch instrument, maar ook als middel om corrupte activiteiten te verhullen. De senatoren claimen dat het gebrek aan transparantie rondom El Salvador’s Bitcoin-fondsen ruimte biedt voor witwaspraktijken en financiering van autoritaire maatregelen. Bukele zelf reageerde kort maar krachtig op de beschuldigingen. Hij zei: “The Dems are just salty”. Oftewel: de Democraten zijn gewoon zuur.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
