Dat de Amerikaanse staatsschuld al jarenlang flink oploopt is algemeen bekend. Met de nieuwe overheidsinstantie D.O.G.E. hoopte Elon Musk dit tempo af te zwakken, maar tevergeefs.
Volgens de tech-miljardair kan alleen artificial intelligence (AI) en robotica het land nog redden. Maar zal dit op tijd zijn ontwikkeld? Musk denkt het niet en zegt dat de VS voor “1000%” zeker failliet zal gaan.
Staatsschuld VS groeit in ongekend hoge snelheid
Op donderdag was de Tesla-oprichter Elon Musk te gast bij de Dwarkesh Podcast. Daar sprak de miljardair onder andere over de financiële gesteldheid van de Verenigde Staten. Met zijn woorden uitte hij zijn zorgen over de huidige snelheid waarin de staatsschuld oploopt. Als dit zo doorgaat schat hij de kans zelfs op “1000%” dat het land failliet zal gaan.
Toen de huidige president, Donald Trump, begon aan zijn tweede ambtstermijn, stond de staatsschuld op 36,1 biljoen dollar. Inmiddels ligt dit ver boven de 38,7 biljoen dollar. Een flinke stijging in een relatief korte periode dus. Wanneer dit tempo zich doorzet is het slechts een kwestie van tijd voordat een faillissement gerealiseerd zal zijn.
Er is echter één manier waarop dit volgens hem kan worden voorkomen. De ontwikkeling van AI en robotica kunnen ervoor zorgen dat veel kosten kunnen worden verlaagd. De vraag is echter of dit beschikbaar zal zijn voordat het land financieel ineen stort.
Kosten besparen ingewikkelder dan gedacht
Bij de start van Trump werd ook direct een nieuw departement in het leven geroepen. Onder de naam Department of Government Efficiency (D.O.G.E.) kreeg Musk en zijn team de taak om uitgaven te schrappen en processen efficiënter in te regelen.
Het zou destijds naar schatting mogelijke moeten zijn geweest om maar liefst 2 biljoen dollar op de uitgaven te kunnen besparen.
Uit berichtgeving van december 2025 blijkt dat de organisatie tot dan “slechts” tussen de 61 miljard en 214 miljard dollar had bespaard. Vergeleken met het doel vallen de resultaten dus erg tegen. De commissie werd toen ook stilletjes opgeheven.
Kan AI en robotica de VS nog redden?
Als redding van het land benoemd Musk nieuwe technologieën zoals AI en robotica. Zou schat hij in dat geavanceerde robots uiteindelijk een industriële sector kan opleveren van 10 biljoen dollar, terwijl AI ook nog eens 1,8 biljoen tot 15 biljoen dollar kan genereren in 2030. Of dit de staatsschuld kan oplossen is echter nog maar de vraag.
Musk voorziet namelijk ook dat deze nieuwe technieken ervoor kunnen zorgen dat huidige banen worden geautomatiseerd. In dat licht stelt hij al langere tijd voor om uiteindelijk naar een zogenaamde universeel basisinkomen te gaan. Hierbij ontvangt iedereen een basis bedrag om van te leven, wat dan mogelijk zou moeten zijn omdat kosten door automatisering enorm zouden zijn gedaald.
Mastercard lanceert AI-betalingen, speelt Ripple straks een hoofdrol?
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
Trump versnelt quantumrace: nieuwe cryptografie moet VS én Bitcoin beschermen
Naast de AI-race ontstaat nu een wedloop om quantumcomputing. Trump wil de VS aan kop houden, met directe gevolgen voor crypto.
Oracle schrapt 21.000 banen: AI neemt deel van het werk over
Oracle schrapte 21.000 banen in één jaar en bevestigt dat kunstmatige intelligentie een deel van het werk overneemt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
