Ethereum (ETH) staat aan de vooravond van een grote netwerkverandering. Begin december wordt de zogenoemde Fusaka-upgrade uitgerold.
De hard fork moet het netwerk efficiënter maken en transactiekosten verlagen. Maar tegelijk neemt de druk toe op het validatorsnetwerk, waar de wachttijd voor het uitstappen uit staking een recordhoogte heeft bereikt.
Fusaka-upgrade start op 3 december
De Fusaka-upgrade gaat op 3 december live en bevat 12 Ethereum Improvement Proposals (EIPs). Daarmee wil de ontwikkelgemeenschap de schaalbaarheid vergroten en de veiligheid verbeteren. Een van de meest opvallende veranderingen is de toename van de blobcapaciteit, een techniek die grote datasets buiten de blockchain opslaat. Dat maakt layer-2 netwerken sneller en goedkoper.
De verhoging van de blobcapaciteit gebeurt in stappen. Twee weken na de upgrade, rond 17 december, wordt de capaciteit meer dan verdubbeld. Op 7 januari 2026 volgt nog een verhoging.
Volgens onderzoeker Christine D. Kim is dit nodig omdat het gebruik van blobs sinds de Dencun-upgrade geleidelijk is gestegen. Waar een blok in maart 2023 gemiddeld nog 0,9 blobs bevatte, ligt dat aantal nu op 5,1.
Voorafgaand aan de uitrol komen er drie publieke testnets, gepland tussen begin oktober en half november. Ontwikkelaars kunnen daarin alvast zien hoe de nieuwe instellingen uitpakken. Om fouten te voorkomen heeft de Ethereum Foundation deze week een vier weken durend auditprogramma aangekondigd. Er ligt 2 miljoen dollar klaar voor ontwikkelaars die kwetsbaarheden in de Fusaka-code ontdekken.
Onrust onder Ethereum validators
De upgrade volgt enkele maanden na Pectra, die op 7 mei live ging. Toen werd onder meer het maximum aantal munten dat één validator mag vastzetten voor staking verhoogd en kwamen er nieuwe functies die het gebruik van wallets makkelijker maakten.
Wat is staking?
Staking is het vastzetten van je crypto om een blockchainnetwerk te helpen beveiligen en transacties te verwerken. In ruil daarvoor krijg je beloningen, in de vorm van extra tokens.
Toch is er onrust onder validators. Afgelopen week kwam er 2,6 miljoen ETH, ter waarde van 12 miljard dollar, in de exit queue terecht. Daarmee is de wachttijd om uit staking te stappen opgelopen tot 43 dagen. Terwijl de instroom in de staking pool juist een dieptepunt van vier weken bereikte.
Het validatornetwerk bestaat uit duizenden deelnemers die ETH staken om transacties te controleren en nieuwe blokken toe te voegen. Zij vormen samen de ruggengraat van Ethereum en zorgen dat het netwerk veilig en betrouwbaar blijft.
Volgens medeoprichter Vitalik Buterin is de lange wachttijd noodzakelijk. In reactie op kritiek van Michael Marcantonio van Galaxy Digital stelde hij dat het verlagen van de limiet de betrouwbaarheid van de chain zou aantasten.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
