Ethereum (ETH) heeft de afgelopen jaren stevig voet aan de grond gekregen op Wall Street. Het blockchain-netwerk wordt steeds vaker omarmd door grote spelers uit de financiële wereld. Met de lancering van een nieuwe website richt ook de Ethereum Foundation haar pijlen nu nadrukkelijk op deze institutionele markt.
Van stablecoins tot tokenized assets
De Ethereum Foundation, de non-profitorganisatie achter het Ethereum-netwerk, kondigde deze week de lancering van ‘ institutions.ethereum.org’ aan in een bericht op socialmediaplatform X.
“Ethereum is de neutrale en veilige basislaag waarop de wereldwijde financiële waarde on-chain komt. Vandaag lanceren we een nieuwe website voor de bouwers, leiders en instellingen die deze wereldwijde beweging vooruit helpen,” zo werd er geschreven
De site is ontwikkeld door het Enterprise Acceleration-team van de stichting. Het fungeert als een soort wegwijzer voor bedrijven die de overstap willen maken van traditionele financiën naar een digitale infrastructuur op de blockchain.
De website is strak opgezet en toont direct wat Ethereum te bieden heeft voor de financiële wereld. De focus ligt op stablecoins, tokenized real-world assets (RWA’s) en decentralized finance (DeFi). Allemaal toepassingen die steeds meer aandacht krijgen van institutionele partijen.
Volgens cijfers van de stichting draait inmiddels 75 procent van de wereldwijde RWA-markt, 65 procent van alle DeFi-waarde en 60 procent van de stablecoinvoorraad op Ethereum.
Er zijn al genoeg grote namen actief. Zo verwerkt Visa jaarlijks meer dan een miljard dollar aan stablecoinbetalingen, BlackRock beheert ruim 1,1 miljard dollar aan getokeniseerde fondsen, en Coinbase’ schalingsnetwerk Base telt inmiddels meer dan 15 miljard dollar aan vastgezet vermogen.
Kennisbank voor instellingen
Naast cijfers en toepassingen biedt de site ook een kenniscentrum voor financiële professionals. Bezoekers vinden er live marktdata, onderzoeksrapporten en praktijkvoorbeelden van bedrijven die al met Ethereum werken. Daarmee wil de stichting de kloof dichten tussen traditionele beleggers en de snelgroeiende blockchainwereld.
De Ethereum Foundation ziet educatie als een sleutel tot adoptie. Eerder dit jaar lanceerde ze al Etherealize, een programma dat instellingen helpt met trainingen en kennisdeling rond blockchaintechnologie.
Versnelling van adoptie en innovatie
De nieuwe site maakt deel uit van een bredere strategie om de professionele adoptie van Ethereum te versnellen. Naast educatie werkt de stichting aan verbeterde privacy- en schaalbaarheidsfuncties onder de naam Privacy Stewards of Ethereum. Ook bouwt een speciaal onderzoeksteam aan een gedecentraliseerde AI-infrastructuur op het netwerk.
“Onze missie: van Ethereum de voorkeurslaag maken voor afwikkeling en coördinatie binnen de AI- en machine-economie,” aldus Ethereum Foundation-onderzoeker Davide Crapis via X.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
