Volgens het Amerikaanse CNBC onderzoeken steeds meer Europese aandelenbeurzen de mogelijkheid om hun handelsuren te verruimen naar een 24-uursmodel.
Het doel is om particuliere beleggers aan te trekken, in navolging van de groeiende belangstelling in de Verenigde Staten voor handel buiten reguliere tijden. Dit model doet uiteraard denken aan de cryptomarkt, waar assets 24/7 verhandelbaar zijn.
Europese initiatieven en terughoudendheid
Cboe Europe, de grootste beursbeheerder in Europa, volgt de ontwikkelingen nauwlettend.
“We volgen de groeiende interesse in de VS voor verlengde handelsuren, terwijl wereldwijde particuliere beleggers hun betrokkenheid bij de Europese aandelenmarkten proberen te ontwikkelen en op te schalen,”
Aldus Alex Dalley van Cboe Europe. Het moederbedrijf, Cboe Global Markets, introduceerde eerder dit jaar een 24-uurs dienst voor Amerikaanse aandelen. Ook de London Stock Exchange Group (LSEG) onderzoekt de technologische en regelgevende implicaties van een mogelijke uitbreiding van de handelsuren. Tegelijkertijd geven andere Europese beurzen aan dat er vooralsnog weinig vraag is.
“Aangezien er geen consensus is onder marktdeelnemers aan zowel koop- als verkoopzijde en binnen brancheverenigingen, ziet Euronext momenteel geen noodzaak om zijn handelsuren te herzien,”
Zo liet een woordvoerder van Euronext weten. Deutsche Börse sluit zich daarbij aan: “Als er vraag naar is, zouden we de handelsuren verlengen. Maar die is er momenteel niet.”
Particuliere belangstelling centraal
De meningen over het nut van een 24/7-regeling zijn dus verdeeld en het Europese speelveld blijft complex. Het is hierbij overigens belangrijk te benoemen dat de Europese handelsuren nu al langer zijn dan waar ook ter wereld. Dit zou een reden kunnen spelen. Volgens analisten richt de discussie zich daarnaast vooral op particuliere beleggers, wat voor sommige beurzen misschien geen prioriteit is.
“Deze stap, nog in een beginfase, is vooral gericht op particuliere beleggers die via hun smartphone handelen, niet op de liquiditeitsgevoelige institutionele reuzen,”
Aldus Matt Britzman van Hargreaves Lansdown. Hij waarschuwt echter dat handel buiten reguliere uren extra risico’s met zich meebrengt, zoals lagere volumes en grotere koersschommelingen. Platforms zoals Robinhood spelen hierin al een actieve rol. CEO Vlad Tenev stelt:
“Klanten zijn er dol op. Ze vinden het fijn om op zondag al te kunnen handelen voordat de markt opent.”
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
SpaceX-beursgang wordt ‘referendum’ over geloof in Elon Musk
Volgens analisten kunnen we de beurslancering van SpaceX bijna zien als een soort referendum over het vertrouwen in Elon Musk.
Trump kondigt ‘keiharde aanval’ op Iran en Venezuela-achtige operatie aan
Donald Trump kwam zojuist met een keiharde dreiging richting Iran die de oorlog naar een hoger niveau tilt qua escalatie.
AEX koers opnieuw op all-time high dankzij chippers ASML, BESI en ASM
De AEX klimt opnieuw richting recordhoogtes, terwijl de inflatie iets koeler was dan verwacht en de Iran-oorlog een probleem blijft.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
