De Europese Securities and Markets Authority (ESMA) heeft cryptobedrijven opgeroepen om maatregelen te nemen tegen stablecoins die niet voldoen aan de nieuwe Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) van de Europese Unie. De ESMA dringt erop aan dat deze veranderingen uiterlijk 31 januari 2025 worden doorgevoerd.
Druk op stablecoin-uitgevers en cryptodienstverleners
In een verklaring van 17 januari benadrukte de ESMA dat cryptodienstverleners (CASPs) en nationale toezichthouders ervoor moeten zorgen dat alleen stablecoins die voldoen aan MiCA nog mogen worden aangeboden. Het nieuwe regelgevingskader vereist dat stablecoin-uitgevers over een licentie beschikken en dat alleen geautoriseerde partijen stablecoins mogen uitgeven of verhandelen.
Hoewel de ESMA geen specifieke stablecoins of uitgevers benoemde, wordt aangenomen dat bekende tokens zoals Tether’s USDt onder de niet-conforme categorie vallen. Volgens Juan Ignacio Ibañez, lid van de technische commissie van de MiCA Crypto Alliance, voldoet Tether niet aan de vereisten van MiCA omdat het geen licentie heeft.
Deadline voor compliance en restricties
De ESMA heeft bepaald dat alle cryptobedrijven uiterlijk eind Q1 2025 volledig in overeenstemming moeten zijn met de MiCA-voorschriften. Tegelijkertijd wordt van bedrijven verwacht dat zij tegen 31 januari 2025 beperkingen invoeren voor niet-conforme stablecoins.
Om investeerders te beschermen, mogen deze tokens tot eind maart 2025 op een “sell-only”-basis beschikbaar blijven. Dit betekent dat Europese beleggers hun posities in niet-conforme stablecoins kunnen liquideren, maar geen nieuwe aankopen kunnen doen.
Mogelijke gevolgen voor USDT
De aankondiging heeft geleid tot speculatie over het lot van Tether’s USDt, de grootste stablecoin op de markt. Volgens Ibañez zullen cryptobeurzen mogelijk genoodzaakt zijn om USDT volledig te delisten na 31 januari 2025, behalve voor “sell-only”-transacties tot eind maart. Daarna mag geen enkele dienstverlener deze token nog ondersteunen in de Europese Unie.
De ESMA heeft benadrukt dat dit beleid bedoeld is om de markt te beschermen en investeerders de kans te geven hun posities op een ordelijke manier te beheren. Toch heeft de aankondiging ook verwarring veroorzaakt in de industrie. Sommige marktleiders, zoals de Europese hoofd van Gemini, hebben aangegeven dat er nog steeds onduidelijkheid bestaat over de praktische implementatie van de MiCA-regels.
Strengere regulering voor stablecoins
De focus van de EU op strengere regulering onder MiCA moet zorgen voor meer controle en transparantie in de cryptomarkt. Door stablecoins te onderwerpen aan strenge voorwaarden wil de EU de risico’s voor investeerders beperken en de stabiliteit van het financiële systeem beschermen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Twee Amerikaanse staten willen crypto-geldautomaten verbieden
Delaware en New Jersey werken aan een verbod op crypto-geldautomaten, na een sterke toename van fraude met de kiosken.
Chainalysis helpt Zuid-Korea in strijd tegen cryptocriminaliteit
Chainalysis maakte woensdag bekend een memorandum van overeenstemming (MoU) te hebben ondertekend met de Koreaanse Nationale Politie (KNPA).
EU wil elf cryptoplatformen verbieden in sancties tegen Rusland
De Europese Unie heeft voorgesteld om transacties met elf cryptoplatformen te verbieden als onderdeel van een nieuw sanctiepakket tegen Rusland.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
