GameStop heeft in het tweede kwartaal van 2025 een stevige winst geboekt en voor ruim een half miljard dollar in Bitcoin (BTC) geรฏnvesteerd. Het Amerikaanse bedrijf, bekend van videogames en verzamelobjecten, behoort daarmee tot een kleine groep beursgenoteerde ondernemingen die hun balans uitbreiden met digitale activa.
Bitcoin op de balans van GameStop
Tijdens het kwartaal kocht GameStop 4.710 Bitcoin voor 500 miljoen dollar. Aan het einde van de verslagperiode, op 2 augustus, werd deze voorraad gewaardeerd op 528,6 miljoen dollar. De waardering gebeurde volgens de financiรซle stukken op basis van marktprijzen.
De Bitcoinpositie leverde een ongerealiseerde winst van 28,6 miljoen dollar op. Daarmee voegt GameStop zich in het rijtje van bedrijven als MicroStrategy, die hun kaspositie deels omzetten in digitale activa.
Resultaten: winst en hogere omzet
De netto-omzet van GameStop kwam in Q2 uit op 972,2 miljoen dollar, tegenover 798,3 miljoen dollar in dezelfde periode een jaar eerder. De stijging is vooral te danken aan sterke verkopen van hardware en verzamelobjecten.
Het operationeel resultaat draaide om van een verlies van 22 miljoen dollar in Q2 2024 naar een winst van 66,4 miljoen dollar dit jaar. Onder de streep rapporteerde GameStop een GAAP-netto-winst van 168,6 miljoen dollar, ruim tien keer zoveel als de 14,8 miljoen dollar winst in Q2 2024.
Het bedrijf publiceerde daarnaast een non-GAAP resultaat, gecorrigeerd voor onder meer impairment en de ongerealiseerde winst op Bitcoin. Dit kwam uit op 138,3 miljoen dollar winst.
Cashpositie en collectibles
GameStop sloot het kwartaal af met 8,7 miljard dollar in cash, kasequivalenten en verhandelbare effecten, exclusief de Bitcoinvoorraad. Daarmee beschikt het bedrijf over een stevige financiรซle buffer.
Verzamelobjecten, waaronder ruilkaarten en popcultuurmerchandise, waren goed voor 23,4 procent van de omzet en blijven een belangrijk groeigebied voor de retailer.
Na de bekendmaking van de resultaten steeg het aandeel GameStop tijdens de handel met 1,5 procent en liep nabeurs zelfs met 5,7 procent op tot 24,94 dollar.
Correctie: dit artikel is geรผpdatet met de officiรซle Q2-cijfers van GameStop. Een eerdere versie sprak ten onrechte over verlies en een lagere omzet.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: โGigapump komt eraanโ
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
