Gemini is een crypto exchange die is opgericht door de broertjes Winklevoss. Dat is de rijke tweeling die je wellicht kent van de film over de oprichting van Facebook. Zij zouden oorspronkelijk het idee voor Facebook gehad hebben, waar Mark Zuckerberg vervolgens mee vandoor is gegaan. Nu zit het beursplatform van de Winklevoss-tweeling in de problemen.
485 miljoen dollar
In totaal moest Gemini de afgelopen 24 uur afscheid nemen van 485 miljoen dollar aan klant-tegoeden. Over de afgelopen zeven dagen ging het zelfs over 682 miljoen dollar. De reden voor deze gigantische hoeveelheid opnames zit in de eerste plaats in de problemen bij FTX. Het omvallen van de grote beurs veroorzaakte een groot verlies van vertrouwen in de industrie.

Als reactie daarop besloten veel mensen hun Bitcoin en andere crypto bij beurzen weg te halen. Niet veel later kwam vanuit Gemini het bericht dat de opnames voor Gemini Earn tijdelijk gepauzeerd werden. Dat gegeven maakte de paniek compleet en resulteerde uiteindelijk in het wegvloeien van alle miljoenen bij het beursplatform. Dat betekent niet dat er niets meer over is bij de beurs, want het heeft nog voor 1,7 miljard dollar aan assets in de wallets zitten.
Problemen opgelost?
Gisteravond kwam vanuit Gemini het bericht dat de beurs weer volledig online is en dat de klant-tegoeden 1 op 1 beschikbaar zijn bij het platform. Met de onderstaande tweet hoopt het beursplatform zijn gebruikers gerust te stellen en een volledige leegloop van de wallets te voorkomen. Het is te hopen dat de woorden van Gemini waarheid zijn, want Sam Bankman-Fried zei enkele dagen geleden nog hetzelfde over FTX.
Voor de industrie zou het een goede zaak zijn als Gemini inderdaad alle tegoeden van klanten kan afdekken. Uiteindelijk is Bitcoin bedacht als een vorm van geld die dit soort problemen zou moeten voorkomen. Dat kan ook als mensen hun Bitcoin in eigen wallets bewaren, maar het is logisch dat dit niet voor iedereen de beste optie is. Zeker voor beginners is het belangrijk om eerst een beurs te kunnen vertrouwen, totdat ze de technologie goed genoeg begrijpen voor een eigen wallet.
Robinhood breidt uit naar Canada met overname van WonderFi voor 180 miljoen dollar
Als onderdeel van de overname komen de handelsplatformen Bitbuy en Coinsquare onder de vlag van Robinhood te vallen.
Bitvavo geeft Nederlands elftal eigen WK-lied met bekende cryptokreet
Jack Shirak en Jonna Fraser brachten samen met Bitvavo en de KNVB een ‘euforisch’ Oranje-nummer uit om onze helden te steunen op het WK.
EU sluit deur voor cryptobeurzen zonder vergunning op 1 juli
Op 1 juli loopt de overgangsperiode van de EU-cryptowet af. Beurzen zonder vergunning mogen dan geen Europese klanten meer bedienen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
