De voormalig CEO van FTX, Sam Bankman-Fried, geeft aan spijt te hebben van het starten van de faillissementsprocedure voor het beursplatform. In een interview met VOX, dat op 16 november gepubliceerd is, beantwoord Bankman-Fried vragen over de faillissementsprocedure, zijn gedachten over wetgevers, ethiek, hoe FTX en Alameda klant-tegoeden vergokten en de hack van FTX.
Ik heb meerdere vergissingen gemaakt
Sam Bankman-Fried zegt dat hij in het proces meerdere vergissingen heeft gemaakt. De grootste vergissing is volgens de voormalig CEO van FTX opvallend genoeg het starten van de faillissementsprocedure. “Ik heb het meerdere keren verkloot. Weet je wat mijn grootste vergissing is? Datgene wat volgens iedereen het beste was om te doen, […] het starten van de faillissementsprocedure”, aldus Sam Bankman-Fried.
Verder geeft de gevallen bestuurder van FTX aan dat alles voor 70 procent gefixt zou zijn, als de faillissementsprocedure niet gestart was. Ook de opnames zouden binnen een maand weer open zijn om gebruikers al hun tegoeden terug te geven. “In plaats daarvan besloot ik de faillissementsprocedure te starten”, zo gaat SBF verder.
Zoektocht naar geld
Na het toegeven van de liquiditeitsproblemen was er nog maar één optie voor Sam Bankman-Fried. De gevallen leider had 8 miljard dollar nodig om de boel aan elkaar te lijmen. Een gigantisch bedrag, wat natuurlijk geen enkele serieuze investeerder in FTX zou stoppen nadat het drama begonnen was.
Het lijkt er trouwens ook op dat ook de flirts van Sam Bankman-Fried met de Amerikaanse politiek puur geacteerd waren. “Ik heb schijt aan wetgevers, ze maken alles slechter en beschermen de consument op geen enkele manier”, aldus SBF.
In een tweet kwam hier later weer een beetje op die uitspraak terug. Het lijkt er met al deze uitspraken vooral op dat hij het even helemaal kwijt is. Wat op zich ook niet gek is, gezien datgene wat er allemaal is voorgevallen en hoeveel mensen hij schade aan heeft gedaan.
Coinbase zet grote stappen richting ‘alles-beurs’ en lanceert getokeniseerde aandelen
Met een waslijst aan nieuwe producten wil Coinbase, net als andere cryptobeurzen, minder afhankelijk worden van de volatiele cryptokoersen.
Binance dreigt Europa te verliezen: MiCA-vergunning wordt mogelijk afgewezen
Binance dreigt zijn toegang tot de Europese markt te verliezen. Zonder MiCA-vergunning mag de beurs geen klanten bedienen.
Deze cryptobeurzen mogen straks geen Nederlanders meer bedienen
MiCA zet Europese cryptobedrijven onder druk. Miljoenen gebruikers kunnen vanaf 1 juli toegang tot hun exchange verliezen.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
