Goldman Sachs denkt dat de bodem voor Bitcoin (BTC) en de bredere cryptomarkt mogelijk achter ons ligt. De zakenbank ziet na maanden van dalingen steeds meer tekenen dat het tij begint te keren. En het is niet de enige partij die positief gestemd is.
Crypto-aandelen bijna gehalveerd sinds oktober
De Bitcoin koers is de afgelopen maanden flink door de mangel gegaan. In oktober werd een piek bereikt van 126.000 dollar, maar begin vorige maand was de cryptomunt voor 60.000 dollar op te pikken.
Sindsdien kruipt de koers weer langzaam omhoog, maar daarmee is de bredere trend nog niet ineens verschoven. Toch denkt Goldman Sachs, een van de grootste en meest invloedrijke zakenbanken ter wereld, dat we de meeste pijn misschien al wel gehad hebben.
Daardoor ziet analist James Yaro ook kansen bij cryptogerelateerde aandelen. Hier schreef hij donderdag over in een rapport, dat is ingezien door CNBC.
Die zijn sinds hun piek in oktober 2025 met 46 procent gedaald, maar presteren de afgelopen weken “volatiel maar relatief vlak”. De daling heeft volgens hem ongeveer het historische gemiddelde bereikt voor dit type cyclus, waardoor waarderingen steeds aantrekkelijker worden.
De bank noemt Robinhood, Figure Technologies en Coinbase als favorieten, alle drie met een koopadvies. Yaro waarschuwt wel dat handelsvolumes nog verder kunnen dalen, maar gemiddeld duurt zo’n dip drie maanden voordat er weer een flink herstel volgt.
Ook andere analisten zien licht aan het einde van de tunnel
Goldman staat niet alleen met zijn optimisme. Onderzoeksbureau K33 Research wijst erop dat de verkoopdruk vanuit ETF’s en langetermijnhouders is afgenomen. Hoofd onderzoek Vetle Lunde stelt dat bij een Bitcoin koers onder de 100.000 dollar minder investeerders geneigd zijn om te verkopen, wat de koers een soort vangnet geeft.
Wall Street-broker Bernstein gaat nog een stap verder en houdt vast aan een koersdoel van 150.000 dollar voor het einde van het jaar. Het bureau wijst op sterke ETF-instromen en groeiende vraag vanuit bedrijven. Strategy, dat voor 53,5 miljard dollar aan Bitcoin op de balans heeft staan, wordt daarbij als bewijs aangehaald van institutioneel vertrouwen.
De andere kant van de medaille
Toch zijn er nog genoeg wolken aan de horizon. Zo duurde in eerdere cycli een bearmarkt voor Bitcoin grofweg een jaar, wat zou betekenen dat we nu pas op de helft zitten. Ook Wall Street begint nu scheurtjes te vertonen en de oorlog in het Midden-Oosten blijft de energiemarkten, en daarmee de wereldeconomie, onder druk zetten zonder zicht op een oplossing.
Als we naar de data kijken, dan lijkt Bitcoin het gaspedaal wel wat steviger in te trappen dan in eerdere bearmarkten. De Bitcoin koers heeft namelijk al bijna het 200-weekse gemiddelde aangeraakt en dat is altijd nog een voorbode geweest dat het einde nabij is.
In 2015 en 2018 werd de bodem op deze lijn neergezet en alleen in 2022 is het nog wel tientallen procenten lager gegaan. De bodem van begin vorige maand lag slechts 2.000 dollar boven die lijn.

Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
