De goudprijs is weer boven de 5.000 dollar per ounce gestegen, maar de opluchting op de edelmetalenmarkt kan van korte duur zijn. Volgens Goldman Sachs dreigt een massale aandelenverkoop door automatische fondsen, die mogelijk ook goud en zilver onder druk zet.
Zorgen om liquiditeit raken ook goud
Goldman Sachs waarschuwt dat zogenoemde Commodity Trading Advisers (CTA’s), algoritmisch gestuurde fondsen die handelen op basis van markttrends, in de komende weken voor mogelijk 80 miljard dollar aan aandelen kunnen verkopen. De reden: verstoorde marktbalans en toenemende volatiliteit. Zelfs als aandelen stabiel blijven, blijven deze fondsen naar verwachting netto verkopers.
De bank wijst erop dat de liquiditeit op de markt al flink is verslechterd. Daardoor kunnen prijsbewegingen sneller en heftiger uitpakken. Goud en zilver, normaal gesproken gezien als veilige havens, zijn in zo’n klimaat niet per se beschermd. In eerste instantie worden juist deze assets soms verkocht om liquiditeit vrij te maken bij bredere marktdalingen .
Koers van zilver laat extreme bewegingen zien
De afgelopen week beleefde zilver een van de grootste koersschommelingen in jaren. Op één dag bedroeg de prijsrange bijna 28 procent. Zilver bleef daarmee zelfs Bitcoin (BTC) voor als het gaat om impliciete volatiliteit. Beleggers lijken nerveus te reageren op zowel technische signalen als onzekerheid over rentebeleid en geopolitieke risico’s.
Zilver fungeert deels als edelmetaal en deels als industrieel metaal, wat het extra gevoelig maakt voor sentiment en economische cijfers. Terwijl de koers boven de 90 dollar piekte, viel die kort daarna terug naar 78 dollar .
Goud blijft fundamenteel sterk, ondanks risico op terugval
Hoewel analisten op korte termijn dalingen niet uitsluiten, blijven de fundamentele vooruitzichten voor goud gunstig. De stijgende prijs van het edelmetaal weerspiegelt deels de verzwakking van de dollar en toenemende zorgen over de duurzaamheid van Amerikaanse staatsfinanciën. Ook centrale banken houden hun goudreserves stevig vast, ondanks aanhoudende koersstijgingen.

Volgens sommige experts zou goud in het tweede kwartaal zelfs opnieuw kunnen stijgen richting 5.600 dollar per ounce. Maar daar zijn ‘frisse’ aanjagers voor nodig, zoals zwakke economische data of escalatie van geopolitieke spanningen.
Goud en zilver als barometer voor systeemstress?
Als de voorspelde verkoopgolf op de aandelenmarkten realiteit wordt, dan kunnen edelmetalen beide kanten op uitschieten. Enerzijds door ‘forced selling’ in paniekmomenten, anderzijds juist door vlucht naar veiligheid wanneer het vertrouwen in valuta of staatsobligaties afneemt. De komende weken zullen duidelijk maken of goud en zilver hun rol als veilige haven kunnen waarmaken, of dat ze worden meegetrokken in de bredere turbulentie .
X wordt betaalplatform: Musk rolt X Money uit
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Wat zou een €10.000 investering in SpaceX-beursgang vandaag waard zijn?
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Blackwater-oprichter haalt uit naar Trump: ‘Slecht geadviseerd’ over Iran
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
