De goudprijs bereikte maandagochtend een nieuw record. Dat gebeurde opvallend snel nadat de Bitcoin (BTC) koers plotseling onderuitging. Het roept de vraag op of beleggers hun winsten uit crypto massaal verplaatsen naar veilige havens als goud. Wat drijft deze kapitaalverschuiving?
Goudprijs op recordhoogte na BTC-daling
Goud steeg maandag met één procent naar een nieuw hoogtepunt van 3.727 dollar per ounce (31,1 gram). De stijging volgde vrijwel direct op een scherpe correctie van Bitcoin, dat in 24 uur 2,7 procent verloor. Rond 10:30 uur ET begonnen goud en crypto zelfs exact tegengesteld te bewegen, waarmee een van de grootste divergenties in ruim tien weken zichtbaar werd.
De prestaties van goud liegen er niet om. Het edelmetaal staat dit jaar op een winst van 43 procent. Dat steekt schril af tegen Bitcoin, dat dit jaar slechts 17 procent rendement behaalde. En dat is opvallend, want van een risicovolle belegging als Bitcoin mag je doorgaans juist méér verwachten.
Daarnaast profiteert niet alleen goud van de volatiliteit in de cryptomarkt. Ook zilver noteerde maandag een winst van anderhalf procent en nadert met 44 dollar per ounce het hoogste niveau sinds 1975. Het metaal staat dit jaar al meer dan 50 procent hoger.
De timing is dus veelzeggend. De scherpe daling van Bitcoin en de gelijktijdige stijging van goud suggereren dat beleggers hun winsten uit crypto verzilveren en overstappen naar het veiligere goud. Beide activa gelden als vormen van waardeopslag, maar in tijden van onzekerheid blijken traditionele edelmetalen nog altijd meer vertrouwen te genieten.
Beleggers kiezen voor zekerheid
De interesse in edelmetalen is toegenomen sinds de Amerikaanse centrale bank op 17 september de rente met 25 basispunten verlaagde. Opmerkelijk genoeg lijken risicovolle beleggingen daar niet van te profiteren. JNormaal gesproken stimuleert een lagere rente risicovolle activa zoals crypto of aandelen, omdat lenen goedkoper wordt en beleggers op zoek gaan naar hoger rendement.
Toch liggen er nog obstakels op de loer. Steeds meer handelaren tonen terughoudendheid over het vooruitzicht van verdere renteverlagingen dit jaar. Binnen de Federal Reserve (Fed) heerst bovendien grote verdeeldheid over het beleid voor de komende maanden.
Vrijdag belooft een beslissend moment te worden voor Bitcoin en de bredere cryptomarkt. In de VS worden dan belangrijke inflatiecijfers gepubliceerd, waaronder de PCE Price Index, de favoriete graadmeter van de centrale bank. Deze data kunnen het tempo van verdere renteverlagingen bepalen. En voor een rentegevoelig asset als Bitcoin kan dat het verschil maken tussen herstel of nieuwe druk op de koers.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
