Temidden van alle chaos van de afgelopen weken doet goud hele goede zaken. De goudprijs blijft records breken en nadert inmiddels de belangrijke grens van $3.000 per ounce. Deze opmars wordt mede veroorzaakt door geopolitieke spanningen en economische onzekerheid, waardoor investeerders massaal vluchten naar tastbare activa zoals goud. Vorige week doorbrak goud al het voormalige all time high van ongeveer $2.800. Deze week blijft het gele metaal rustig doorstijgen.
Goud als veilige haven blijft in trek
Op 5 februari steeg de goudprijs tot een nieuw record van $2.901,5 op de COMEX, een divisie van de Chicago Mercantile Exchange (CME). Hoewel de prijs later iets terugzakte, blijft het edelmetaal dichter naar de psychologische grens van $3.000 kruipen. Dit onderstreept de rol van goud als veilige haven in onzekere tijden. Analist Rashad Hajiyev merkt op:
“Goud is on fire. Elke dag worden er nieuwe recordhoogtes bereikt. Heel goed. Er broeit iets onder de oppervlakte. Goud stijgt nooit zonder reden.”
Deze stijging valt samen met toenemende onzekerheden op de financiële markten, veroorzaakt door oplopende geopolitieke spanningen en een dreigende handelsoorlog, aangewakkerd door Donald Trump. Recente invoerheffingen op Chinese goederen en de mogelijkheid van nieuwe tarieven op Europese exportproducten zorgen voor onrust op de markten. Investeerders wenden zich tot goud als bescherming tegen de economische gevolgen van een mogelijke handelsoorlog.
Daarnaast speelt de inflatie een grote rol. Centrale banken wereldwijd blijven worstelen met hoge inflatiecijfers, wat ertoe leidt dat beleggers op zoek gaan naar waardevaste activa. Historisch gezien wordt goud gezien als de beste bescherming tegen inflatoire druk, ook nu dus.
Investeerders kiezen voor fysiek goud
Opvallend is dat investeerders zich niet alleen richten op goud-ETF’s of andere financiële producten, maar juist de voorkeur geven aan fysiek goud. Volgens gegevens van de COMEX, aangehaald door ZeroHedge, werd er afgelopen vrijdag bijna 1 miljoen ounce aan fysiek goud naar de kluizen verplaatst.
Goud belooft opnieuw de ideale veilige haven te zijn in tijden van onzekerheid. Zilver blijft iets achter en handelt momenteel op ongeveer $34, ver onder de all time high van $50 dat in 2011 werd genoteerd.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Musk denkt dat hij nog 1000x rijker kan worden: ‘fabrieken op maan en Mars nodig’
Kan Elon Musk ooit een biljard dollar bezitten? Volgens hem is dat niet onmogelijk, maar dan zijn fabrieken op de maan en Mars nodig.
S&P 500 op weg naar beste dag sinds april na scherpe daling olieprijs
De S&P 500 koerst af op de beste dag sinds april nu de olieprijs zakt na het akkoord over Hormuz. Ook Bitcoin profiteert mee.
Trump: Straat van Hormuz vrijdag volledig open en tolvrij
Volgens Trump gaat de Straat van Hormuz vrijdag volledig open, en gratis. Toch zijn nog niet alle details rond. De olieprijs daalt.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
