Blockchain

Grayscale rapport: Metaverse kan de komende jaren ruim $1 biljoen waard worden

De crypto-investeringsgigant Grayscale heeft een bullish rapport over Metaverses gepubliceerd. In het rapport wordt geschat dat de marktkans om de Metaverse naar de mainstream te brengen de komende jaren meer dan $1 biljoen waard kan zijn.


Tienvoudige toename in gebruikers

Grayscale’s rapport van november met de titel “The Metaverse, Web 3.0 Virtual Cloud Economies” is geschreven door David Grider, hoofd onderzoek van Grayscale en onderzoeksanalist Matt Maximo. Het duo verkent de snelgroeiende sector voornamelijk vanuit het perspectief van open Metaverse werelden, ondersteund door een ‘verbonden crypto-economie’ zoals Decentraland.

Het rapport benadrukt dat Metaverse platforms die zijn geïntegreerd met crypto-tokens, gedecentraliseerde financiële diensten zoals staking en uitlenen, NFT’s, gedecentraliseerd bestuur en gedecentraliseerde cloudopslag “een nieuwe online ervaring hebben gecreëerd” die snel nieuwe gebruikers aantrekt.

Bij het analyseren van de gegevens van “wereldwijde actieve Metaverse wallets” sinds het begin van 2020, bleek het gebruikersbestand sinds die tijd met 10x te zijn gegroeid tot ongeveer 50.000 vanaf juni 2021.

“Vergeleken met andere Web 3.0- en Web 2.0-segmenten staan ​​de gebruikers van de virtuele wereld van Metaverse nog in de kinderschoenen. Maar, als de huidige groeipercentages op hun huidige koers blijven, heeft dit opkomende segment het potentieel om de komende jaren mainstream te worden.”

Het rapport benadrukt dat er geen tekort is aan durfkapitalisten die een gok wagen op het potentieel van de sector. Volgens het rapport bedroeg de fondsenwerving in het derde kwartaal $1 miljard voor blockchain-gaming. Dat vertegenwoordigde 12% van de totale fondsenwerving voor de hele cryptosector in het kwartaal. Hiermee werd het werd gerangschikt als de ‘topsubsector’ binnen de categorie Web 3.0 en NFT.


Groei Metaverse sector & marktkansen

De onderzoekers merken een reeks belangrijke dynamieken op die aanzienlijk kunnen bijdragen aan de groei van de Metaverse sector. Dit zijn bijvoorbeeld toenemende gemiddelde vrije tijd en geld besteed aan digitale hobby’s, een culturele verschuiving van premium games naar free-to-play gaming, en Web 3.0-innovaties zoals play-to-earn.

De wereldwijde inkomsten uit virtual world gaming bedroegen in 2020 $180 miljard. ‘Premium-uitgaven’ waren goed voor ongeveer $40 miljard, met schattingen dat de sector tegen 2025 meer dan $400 miljard zou kunnen binnenhalen. Dit wordt voornamelijk gedreven door het in-game bestedingsmodel.

Het rapport stelt dat deze verschuiving ‘verder versnelt met de overgang van Web 2.0 gesloten zakelijke Metaverses naar Web 3.0 open crypto Metaverse-netwerken’ vanwege het play-to-earn-potentieel dat ze vertegenwoordigen.

“Web 3.0 Metaverse virtuele werelden hebben geprofiteerd van snelle innovatie en productiviteitswinst.”

Het rapport meldt het volgende:

“Virtuele cryptowerelden hebben een primaire en secundaire markt van meerdere miljoenen dollars gecreëerd voor makers en eigenaren van activa door kapitaalcontroles te elimineren en hun digitale grenzen open te stellen voor het vrijemarktkapitalisme.”

De prijzen van de native tokens voor open Metaverse platforms zoals Decentraland (MANA) en The Sandbox (SAND) zijn de laatste tijd in een stroomversnelling geraakt. Ze zijn respectievelijk met 49% en 102% gestegen en bedragen momenteel $5,03 en $7,60.