Goldman Sachs stapte eind vorig jaar tot verbazing van velen in XRP en Solana SOL), maar de Amerikaanse zakenbank is alweer met de noorderzon vertrokken. In het afgelopen kwartaal zijn alle ETF-aandelen voor de twee altcoins de deur uit gedaan.
XRP en Solana volledig de deur uit
XRP en Solana, de vijfde en zevende grootste cryptomunten van de markt, zijn beiden niet meer te vinden in de meest recente 13F-melding bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
Een 13F is een verplichte kwartaalrapportage voor grote investeerders met meer dan 100 miljoen dollar aan Amerikaanse beursbeleggingen onder beheer. Zij moeten hun posities openbaar maken bij de beurswaakhond.
Eind 2025 had Goldman Sachs nog voor bijna 154 miljoen dollar aan XRP-fondsen in de boeken staan, verspreid over producten van Bitwise, Franklin Templeton, Grayscale en 21Shares. Daarmee was de bank de grootste institutionele houder van XRP-ETF’s ter wereld.
Ook in Solana-fondsen zat de zakenbank fors. Er waren posities in de fondsen van Grayscale, Bitwise en vermogensgigant Fidelity. Alle aandelen zijn nu van de hand gedaan.
Een ETF, ofwel een exchange-traded fund, is een beleggingsfonds dat verhandeld wordt op de beurs. In dit geval bevat het fonds echte XRP of Solana-munten en kunnen investeerders aandelen kopen die een stukje van die voorraad vertegenwoordigen.
Voor een grote bank is dat veel makkelijker dan zelf de munten kopen. Crypto direct aanhouden vereist eigen wallets, beveiliging en strenge bewaarregels. Met een ETF-aandeel ligt al dat gedoe bij de fondsbeheerder, terwijl de bank gewoon via de beurs handelt zoals het gewend is.
De Solana-fondsen gingen eind oktober van start en de eerste beursfondsen voor XRP volgden halverwege november. Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) mochten in 2024 al de stap naar Wall Street maken en inmiddels zijn nog wel meer munten beschikbaar vanuit traditionele broker-accounts/
Bitcoin- en Ether-belang blijft fors
In de Bitcoin- en Ethereum- fondsen is Goldman Sachs wel blijven zitten, al ging ook daar de kaasschaaf overheen. De bank houdt nog 690 miljoen dollar aan in BlackRock’s iShares Bitcoin Trust (IBIT) en 25 miljoen dollar in het Fidelity Wise Origin Bitcoin Fund (FBTC). Beide posities zijn met ongeveer 10 procent teruggebracht.
Het belang in de iShares Ethereum Trust (ETHA) kreeg een grotere klap en ging met 70 procent omlaag. Daar staat nog 7,2 miljoen aandelen ter waarde van zo’n 114 miljoen dollar.
Ook Bitcoin-miners moesten eraan geloven. De bank verkleinde zijn posities in Bit Digital, Riot Platforms en IREN. Hetzelfde gold voor de twee beursbedrijven met de grootste crypto-reserves ter wereld: Strategy met zijn Bitcoin-stapel en BitMine met zijn Ethereum-berg.
Tegelijkertijd groeide het belang in USDC-uitgever Circle met 249 procent en dat in investeringsfirma Galaxy Digital met 205 procent.
Elon Musks Grok voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-chatbot Grok verwacht dat de XRP koers eind juni tussen 1,15 en 1,35 dollar beweegt. Eerst moet de munt een bodem vormen.
XRP koers volgt al zes jaar dit patroon: analist verwacht stijging naar $10
Analist Celal Küçüker ziet een historisch XRP patroon terugkeren en acht een koers van 10 dollar uiteindelijk haalbaar.
XRP vindt bodem na forse daling, deze niveaus zijn nu cruciaal
XRP herstelt vanaf een viermaands dieptepunt terwijl ETF instroom en uitstroom van exchanges wijzen op toenemende accumulatie.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
