Harvard University, een van ’s werelds bekendste en meest prestigieuze universiteiten, heeft zijn vertrouwen in Bitcoin (BTC) de afgelopen maanden fors opgeschroefd. Daarmee is de digitale munt nu de grootste beurspositie in Harvard’s Amerikaanse portefeuille, nog boven techgiganten als Microsoft en Amazon.
Bitcoin nu grootste beurspositie van Harvard
Harvard University heeft zijn positie in de iShares Bitcoin Trust (IBIT) in het derde kwartaal met 257 procent verhoogd. Dat blijkt uit een officiële 13F-filing bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). De universiteit bezit nu 6,8 miljoen aandelen in het fonds.
Op 30 september, toen Bitcoin rond de 114.000 dollar handelde, was de IBIT positie van Harvard nog 443 miljoen dollar waard. Opvallend genoeg kenden de ETF’s de afgelopen tijd juist flinke uitstromen, wat gepaard ging met een daling van de BTC koers naar 94.500 dollar op het moment van schrijven. De bezittingen van Harvard zijn daarmee nu ongeveer 364 miljoen dollar waard.
In de drie meest recente handelsdagen werd er maar liefst 1,6 miljard dollar uit de fondsen gehaald. IBIT, het populairste Bitcoinfonds, noteerde daarbij de grootste verliezen met een totale uitstroom van 757 miljoen dollar.
Ondanks die terugval in de prijs is IBIT nog altijd Harvard’s grootste openbaar gerapporteerde investering in de Verenigde Staten. De positie in het fonds vertegenwoordigt 21 procent van Harvard’s portefeuille in Amerikaanse beursgenoteerde aandelen. Daarmee staat het boven zwaargewichten als Microsoft en Amazon. Wel bedraagt het slechts zo’n 0,6 procent van Harvard’s totale vermogen van 57 miljard dollar.
Dat een conservatief instituut als Harvard zulke forse stappen zet in de cryptomarkt is opmerkelijk. ETF analist Eric Balchunas noemt de zet van Harvard een zeldzame bevestiging van institutionele interesse in Bitcoin ETF’s. “Het is super zeldzaam om een universiteitsfonds als Harvard aan een ETF te krijgen,” schrijft hij op X. Volgens Balchunas is een investering van bijna een half miljard “de best mogelijke validatie” voor een ETF.
Dreigt Harvard miljoenen te verliezen op BTC?
Harvard kan mogelijk nog grotere verliezen lijden op zijn Bitcoinbelegging. BTC is volgens analisten namelijk uit een stijgend trendkanaal gebroken. De koers zou volgens analist Ali Martinez zelfs kunnen dalen richting 83.500 dollar, wat neerkomt op een verdere daling van bijna 12 procent. Voor Harvard zou dat betekenen dat de waarde van zijn bezittingen met nog eens zo’n 40 miljoen dollar kan dalen.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
