We kunnen 2022 gerust het jaar van de grote verrassingen noemen voor de crypto-industrie. Eerder vielen gerenommeerde partijen als Celsius, Three Arrows Capital en Voyager Digital om en nu staat het gigantische FTX aan het randje van de afgrond. Een populaire hedgefonds manager denkt echter dat we het ergste inmiddels achter de rug hebben.
Wat is er aan de hand?
Wat is er dit jaar toch aan de hand in de crypto-industrie? Als je het aan CK Zheng vraagt, een voormalig chef-waarderingsrisico bij Credit Suisse en momenteel mede-oprichter van ZX Squared Capital, dan is de val van FTX onderdeel van een groter proces. Een proces dat begon na de COVID-19 pandemie en in een stroomversnelling kwam na de implosie van Terra (LUNA).
“Nadat LUNA een paar maanden geleden opblies, verwachtte ik een grote hoeveelheid nevenschade. FTX zal de laatste grote partij zijn die wordt opgeruimd tijdens deze cyclus”, zo spreekt CK Zheng.
Dat zou betekenen dat we het ergste inmiddels gehad hebben. We moeten echter niet te vroeg juichen, want ook BlockFi heeft inmiddels al zijn dienstverlening stopgezet. Wat dat betreft moeten we nog maar afwachten in hoeverre er niet meer grote partijen in de problemen zitten nu. Het kan even duren voordat die informatie ook daadwerkelijk publiek wordt.
Het probleem voor de industrie
Verder geeft CK Zheng aan dat het verbazingwekkend is hoeveel schade een 30-jarig product van het MIT kan aanrichten in het crypto-ecosysteem. Hiermee doelt hij uiteraard op Sam Bankman-Fried de oprichter en voormalig CEO van FTX. CK Zheng is ervan overtuigd dat het omvallen van FTX het resultaat is van een gebrek aan duidelijke wet- en regelgeving voor crypto exchanges.
Daarnaast ziet hij een probleem in de onervarenheid van veel van deze ondernemers. Sam Bankman-Fried was een twintiger toen hij FTX begon en in korte tijd groeide het uit tot een miljardenbedrijf. Dan komen er verleidingen op je pad en dat maakt het mogelijk om de verkeerde keuzes te maken. Aan het einde van de rit gaan die optellen en krijg je wat we nu zien bij FTX.
Rusland laat slechts drie cryptomunten toe: Bitcoin, Ethereum en USDT
Russische particuliere beleggers krijgen vanaf de invoering van de nieuwe cryptowetgeving slechts toegang tot drie cryptovaluta.
Rusland zet 17-jarige crypto-onderzoeker op sanctielijst na onthullingen over sanctieontwijking
De tiener, die onderzoek doet naar financiële criminaliteit binnen de cryptosector, ziet de maatregel als een teken dat zijn werk impact heeft.
Zuid-Korea start onderzoek naar Polymarket-gebruikers wegens mogelijk illegaal gokken
Het onderzoek wordt volgens lokale media geleid door de provinciale politie van Gangwon, op verzoek van het nationale politiekorps.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
