Bitpanda: Ontvang 15 XRP gratis
Bitpanda: Ontvang
15 XRP gratis
De cryptomarkt heeft sinds oktober 2025 een zware periode doorgemaakt. In enkele maanden tijd verdween zo’n 1,45 biljoen dollar aan marktwaarde, terwijl veel grote munten flinke verliezen lieten zien.
Maar van afhaken is geen sprake bij grote beleggers. Ze richten zich juist op een nieuwe fase waarin andere munten een grotere rol spelen.
Uit een onderzoek van cryptobeurs Coinbase blijkt dat instellingen hun strategie aanpassen. Voor het onderzoek werden 351 institutionele beleggers ondervraagd, waarvan 96 procent meer dan 1 miljard dollar aan vermogen beheert.
Waar eerder vooral Bitcoin (BTC) centraal stond, kijken beleggers nu breder. Volgens het rapport overweegt een kwart van de ondervraagde partijen om XRP toe te voegen aan hun portfolio in 2026.

De daling van de markt heeft daarbij weinig veranderd aan de lange termijnvisie. Zo geeft 73 procent van de instellingen aan hun crypto-allocaties dit jaar te willen vergroten.
Ook verwacht 29 procent dat crypto meer dan 5 procent van het totale beheerde vermogen zal uitmaken, een duidelijke stijging ten opzichte van eerder.
Opvallend is dat risicobeheer en regelgeving een grotere rol zijn gaan spelen. Steeds meer instellingen kiezen voor ETF’s en ETP’s en geven de voorkeur aan gereguleerde producten. Tegelijk blijft onduidelijke regelgeving een belangrijke drempel voor verdere groei.
Binnen deze verschuiving groeit de aandacht voor XRP. Begin 2026 had al 18 procent van de instellingen deze cryptomunt in bezit. Dat aandeel zal waarschijnlijk toenemen nu 25 procent aangeeft in te willen stappen. In bredere zin verwacht het rapport dat 56 procent van de beleggers dit jaar munten buiten Bitcoin en Ethereum (ETH) zal aanhouden.
Hoewel Bitcoin dominant blijft met 94 procent adoptie onder instellingen, zijn er tekenen dat die positie iets afzwakt. Minder partijen geven aan hun blootstelling verder te willen vergroten, wat wijst op een geleidelijke verschuiving richting alternatieven zoals XRP.
Daarnaast groeit de interesse in stablecoins, DeFi en tokenisatie. Vooral stablecoins worden steeds vaker gebruikt voor snelle transacties en het beheren van geld.
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
Een grote XRP-belegger zag posities van tientallen miljoenen gedwongen sluiten toen XRP richting 1 dollar zakte. Dit gebeurde er.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.