Ethereum loopt qua rendementen behoorlijk achter op Bitcoin tijdens deze cyclus. Dat is niet waar de meeste Ethereans op hoopten, want tijdens de vorige bullrun werd er nog druk gespeculeerd over “The Flippening”, ofwel het inhalen van Bitcoin door Ethereum.
Inmiddels lijkt dat een vervlogen droom voor investeerders in het project van Vitalik Buterin.
Ethereum niet meer het ultieme geld?
Het plan om Bitcoin in te halen leek vleugels te krijgen door de introductie van EIP-1559 en de overstap naar Proof-of-Stake.
De introductie van EIP-1559 betekende dat de helft van alle transactiekosten op Ethereum naar de digitale brandstapel werden gestuurd. Die Ethers worden verbrand en raken daarmee definitief uit de omloop.
Tegelijkertijd zorgde Proof-of-Stake voor een veel lagere productie van Ethereum voor miners, of in dit geval natuurlijk validators. Mensen die de blockchain valideren onder het huidige model krijgen een stuk minder Ethereum als beloning dan de miners voorheen kregen.
Als gevolg daarvan zou Ethereum “Ultra Sound Money” moeten worden, wat een verwijzing is naar Bitcoin als “Sound Money.”
De term Sound Money stamt uit de tijd dat goud nog gebruikt werd als geld. Als je een gouden munt laat vallen, dan hoor je natuurlijk geluid. Goud is hard.
Bitcoin wordt ook als “hard geld” gezien, omdat het net als goud een absolute schaarste kent. Ethereum werd jaren geleden omgedoopt tot “Ultra Sound Money,” omdat EIP-1559 en Proof-of-Stake ervoor zouden zorgen dat er steeds minder Ethereum in omloop zou zijn.
Het aantal Ethers in omloop zou niet hetzelfde blijven, maar zelfs dalen. Dat idee lijkt nu vervlogen.
Het is voorbij voor Ethereum
De pseudonieme analist Checkmate windt er geen doekjes om. “Het is voorbij,” zo schrijft hij bij de onderstaande afbeelding.
Wat we daar zien is de groei van de Ethereum-supply. Die was een lange tijd negatief als gevolg van EIP-1559 en Proof-of-Stake. Inmiddels wordt de blockchain amper meer gebruikt en verbranden de validators dus relatief weinig Ethereum.
Zo weinig, dat er nu weer sprake is van een groei van het aantal Ethers. Er is dus geen sprake van deflatie meer, waar iedereen jaren geleden zo enthousiast over werd. Er is gewoon weer sprake van inflatie voor Ethereum.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis. Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ethereum koers daalt harder dan Bitcoin: Newsbit-analist wijst cruciaal niveau aan
ETH daalde harder dan Bitcoin en testte een zone die al jarenlang redding biedt. Newsbit-analist is de grafieken ingedoken – lees de analyse.
Bitmine doet grootste Ethereum-aankoop van 2026 tijdens pijnlijke crash
De grootste Ethereum treasury ter wereld koopt agressief bij en nadert zijn doel van 5 procent marktaandeel.
Tom Lee voorspelt Ethereum koers van $250.000 door opkomst van AI
Analist Tom Lee voorspelt dat Ethereum naar 250.000 dollar kan stijgen, gedreven door AI en bedrijven die het netwerk overnemen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
