Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
Amazon-oprichter Jeff Bezos pleit voor een radicaal belastingvoorstel in de Verenigde Staten. Volgens hem moet de federale inkomstenbelasting volledig worden afgeschaft voor de onderste 50 procent van de inkomens.
Bezos deed zijn uitspraak in een interview met CNBC en herhaalde zijn boodschap daarna op sociale media. De onderste helft van de Amerikaanse belastingbetalers levert volgens hem maar een klein deel van de totale inkomstenbelasting op, terwijl die belasting voor individuele huishoudens wel zwaar weegt.
Om zijn punt te maken, gebruikte Bezos het voorbeeld van een verpleegkundige in Queens, New York, die 75.000 dollar per jaar verdient en meer dan 12.000 dollar aan belasting betaalt.
Volgens Bezos komt dat neer op ruim 1.000 dollar per maand. Geld dat voor zo’n huishouden kan worden gebruikt voor huur, boodschappen of andere dagelijkse kosten.
Bezos betoogt dat het grootste deel van de federale inkomstenbelasting in de Verenigde Staten toch al wordt betaald door de hoogste inkomens.
Volgens cijfers van de Tax Foundation betaalde de rijkste 1 procent van de Amerikaanse belastingbetalers in 2022 ruim 40 procent van alle federale inkomstenbelasting. De onderste 50 procent betaalde het jaar daarop ongeveer 3,3 procent.
Op basis daarvan stelt Bezos dat het afschaffen van inkomstenbelasting voor de onderste helft van de bevolking de overheid relatief weinig kost, maar voor die huishoudens veel verschil maakt.
De Amerikaanse inkomstenbelasting levert jaarlijks ongeveer 2,4 biljoen dollar op. Als de onderste helft goed is voor ongeveer 3,3 procent daarvan, gaat het om ongeveer 80 miljard dollar per jaar.
Volgens Bezos heeft de Amerikaanse overheid geen inkomstenprobleem, maar een uitgavenprobleem. Hij vindt dat politici te snel naar hogere belastingen kijken, terwijl de echte vraag volgens hem moet zijn hoe efficiënt de overheid geld uitgeeft.
Daarbij haalde hij onder meer de uitgaven aan publieke scholen in New York City aan. Volgens Bezos liggen die kosten rond 44.000 dollar per leerling per jaar, terwijl de resultaten volgens hem achterblijven bij andere grote steden.
Cijfers van de Federal Reserve Bank of New York liggen iets lager, rond 39.000 dollar per leerling, maar bevestigen wel dat New York tot de duurste schoolsystemen van het land behoort.
Bezos keert zich met zijn voorstel impliciet tegen het idee dat hogere belastingen voor miljardairs de Amerikaanse begrotingsproblemen oplossen. Hij zei dat zelfs een verdubbeling van zijn eigen belastingaanslag weinig verschil zou maken voor het federale tekort.
Dat tekort wordt voor 2026 geschat op ongeveer 2 biljoen dollar. Bezos wil daarom de discussie verleggen. Niet naar hogere belastingen voor rijken, maar naar lagere lasten voor werkenden en strengere discipline in Washington.
Of het voorstel kans maakt in het Amerikaanse Congres is onzeker. Democraten zullen waarschijnlijk wijzen op de ongelijkheid in de VS en pleiten voor hogere belastingen op vermogen en topinkomens. Republikeinen kunnen het idee van belastingverlaging voor werkenden aantrekkelijk vinden, maar zullen moeten uitleggen hoe zij het gat in de begroting willen opvangen.
Toch raakt Bezos een gevoelig punt. Veel Amerikanen ervaren dat werken steeds minder oplevert door hoge woonlasten, inflatie, zorgkosten en belastingen. Door de onderste helft van de inkomens volledig vrij te stellen van federale inkomstenbelasting, wil Bezos dat probleem direct aanpakken.
Iran vuurde meerdere raketsalvo’s af op Israël, waardoor het fragiele staakt-het-vuren in het conflict met de VS op losse schroeven staat.
SoftBank-topman Masayoshi Son zegt dat AI inmiddels nieuwe AI ontwerpt. Volgens hem komt superintelligentie daardoor veel sneller dichterbij.
Analisten van ING zien dat de Amerikaanse dollar probeert te stijgen, maar dat de rustige olieprijs een uitbraak vooralsnog voorkomt.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.