Toen China eerder dit jaar streng op begon te treden tegen Bitcoin miners, verhuisde een groot deel van de bedrijven naar Kazachstan. Het land heeft goedkope schone energie wat perfect is voor crypto miners, maar het land kan het enorme aantal nieuwe BTC miners bijna niet meer aan.
8% van alle energie wordt gebruikt door Bitcoin miners
Om dit probleem tegen te gaan liet de minister van Energie van Kazachstan, genaamd Magzum Mirzagaliyev, weten dat hij miners aan gaat pakken die niet bij de overheid geregistreerd zijn. De minister liet trouwens ook weten dat crypto miners die wel geregistreerd zijn zich geen zorgen hoeven te maken om van het energie-net afgesloten te worden.
Kazachstan is een land dat rijk is aan natuurlijke hulpbronnen. Mede daarom heeft het land één van de laagste elektriciteitsprijzen ter wereld en dat is ideaal voor energie-intensieve Bitcoin-mining. Daarnaast stimuleert het land crypto mining om zijn economie te stimuleren. De energie wordt nu ook nog vaak opgewekt met steenkool, wat slecht is voor het mileu.
Het land begint daarom de spanning te voelen, vooral omdat het wil gaan over stappen op groenere energiebronnen. De regering schat dat cryptomining 8% van de elektriciteitscapaciteit van het land opslokt, waarvan tweederde van niet-gereguleerde miners zijn.
“Pak niet geregistreerde miners aan”
De National Association of Blockchain and Data Center Industry, uit Kazachstan, ziet een gemakkelijke oplossing. Dinsdag riep het de regering op om niet geregistreerde miners aan te pakken.
“Hoewel veel illegale miners de afgelopen maanden mining-operaties hebben opgezet, zijn er veel Bitcoin-miners die al vele jaren in het land actief zijn, die volledig voldoen aan alle wetten, hun belastingen betalen en lokale banen bieden”, zei voorzitter van de vereniging Alan Dorjiyev.
Hij voegde eraan toe dat de vereniging “proactief samenwerkt met” zowel het ministerie van Energie als het ministerie van Digitale Ontwikkeling om “een eerlijke en transparante markt te creëren waar degenen die zich aan de regels houden kunnen werken, terwijl degenen die dat niet doen gedwongen zullen worden hun bedrijf te verlaten.”
Volgens een rapport van Reuters, maken sommige niet geregistreerde miners zich zorgen over de officiële registratie. Niet alleen vanwege de verhoogde belastingvereisten, maar ook omdat er aanvullende regeringsvoorstellen worden besproken.
“De belasting die de regering van plan is in te voeren, kunnen we wel betalen. Maar het is onduidelijk welke eisen de regering verder mag stellen”, citeerde het persbureau een anonieme miner.
Als de regels te streng worden zullen Bitcoin miners zich weer gaan verplaatsen. te veel zijn, is Bitcoin-mining mogelijk weer in beweging.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
