De Amerikaanse Senaat heeft ingestemd met een nieuwe voorzitter van de Federal Reserve (Fed), de centrale bank van de Verenigde Staten. Daarmee komt een einde aan een periode vol politieke spanningen rond vertrekkend voorzitter Jerome Powell.
Kevin Warsh volgt Powell op
Kevin Warsh werd gisteren bevestigd als nieuwe voorzitter van de Fed. De Senaat stemde met 54 tegen 45 voor zijn benoeming. Vrijwel alle Republikeinen stemden voor, terwijl de meeste Democraten tegen waren. Alleen de Democratische senator John Fetterman week af van zijn partij.
Een dag eerder kreeg Warsh ook al goedkeuring als bestuurder van de Fed, een functie die hij voor veertien jaar mag uitvoeren. Zijn termijn als voorzitter loopt vier jaar.
Kevin Warsh is binnen financiële kringen geen onbekende naam. Hij werkte eerder als gouverneur bij de Fed tussen 2006 en 2011, tijdens de financiële crisis. Daarvoor was hij actief bij zakenbank Morgan Stanley en later groeide hij uit tot een invloedrijke stem binnen economisch en monetair beleid in de VS. Hij neemt het stokje over van Jerome Powell, wiens termijn als voorzitter morgen afloopt.
Beleggers proberen ondertussen in te schatten welke koers Warsh als Fed voorzitter zal varen. In eerdere interviews sprak hij zich positief uit over technologische innovatie en AI. Volgens Warsh kan kunstmatige intelligentie op termijn een desinflatoire kracht worden doordat bedrijven efficiënter werken en kosten dalen.
Trump wil lagere rentes
De wisseling aan de top van de centrale bank zorgt daardoor ook voor extra aandacht rond toekomstige renteveranderingen. Lagere rentes zorgen doorgaans voor meer liquiditeit op financiële markten, wat ook invloed kan hebben op de Bitcoin (BTC) koers en andere cryptomunten.
President Trump dringt al langer aan op snelle renteverlagingen om de economie verder te stimuleren, maar de oplopende inflatiecijfers van deze week en de onrust rond Iran-oorlog maken die ruimte voorlopig beperkt.
Ook over crypto liet Warsh zich eerder positief uit. In 2025 noemde hij Bitcoin een “transformatieve” technologie en “een belangrijk bezit dat beleidsmakers kan helpen informeren”.
Uit financiële documenten blijkt bovendien dat Warsh belangen heeft in tientallen crypto gerelateerde bedrijven en projecten. Zo investeerde hij onder meer in handelsplatforms als dYdX en Lighter, en heeft hij ook posities in blockchainprojecten zoals Solana en Optimism.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Internationale cyberactie bevriest 41 miljoen euro aan gestolen crypto
Een grootschalige internationale politieactie heeft een belangrijke slag toegebracht aan cybercriminelen die wereldwijd cryptovaluta stelen.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
