De Amerikaanse Senaat heeft ingestemd met de benoeming van Kevin Warsh als gouverneur van de Federal Reserve (Fed). Daarmee lijkt ook de weg vrij voor een snelle stemming over zijn benoeming tot voorzitter van de centrale bank. Vooral onder Democraten groeit de zorg dat de onafhankelijkheid van de Fed onder druk komt te staan.
Senaat zet stap richting nieuwe Fed top
De Senaat stemde gisteren met 51 tegen 45 voor de benoeming van Warsh. Vrijwel alle Republikeinen stemden voor, terwijl de meeste Democraten zich tegen de kandidaat keerden. Alleen senator John Fetterman week af van zijn partij en steunde de benoeming.
Direct na de stemming werd ook een procedurele stap goedgekeurd om later deze week te stemmen over Warsh als nieuwe Fed-voorzitter. Die functie wordt momenteel nog vervuld door Jerome Powell.
Powell ligt al langere tijd overhoop met president Donald Trump. De president dreigde meermaals om Powell te ontslaan vanwege het rentebeleid van de centrale bank. Het termijn van Powell als Fed voorzitter loopt vrijdag af, al blijft hij formeel nog tot 2028 gouverneur binnen het bestuur van de Fed.
Beleggers en analisten kijken scherp naar de wisseling aan de top van de Fed. Veranderingen binnen de centrale bank kunnen invloed hebben op rentebeleid, financiële markten en de waarde van de dollar. Een soepeler rentebeleid kan bijvoorbeeld zorgen voor extra kapitaal richting crypto en andere risicovolle beleggingen.
Spanningen rond onafhankelijkheid Fed
Warsh is geen onbekende bij de Fed. Hij was tussen 2006 en 2011 al gouverneur onder de presidenten George W. Bush en Barack Obama. Ook over crypto liet hij zich in 2025 positief uit. Zo noemde hij Bitcoin (BTC) een “transformatieve” technologie en “een belangrijk bezit dat beleidsmakers kan informeren”. Vorige maand kon je ook lezen dat hij in meer dan twintig cryptobedrijven en -projecten geld heeft gestoken.
Tijdens zijn hoorzitting in de Senaatscommissie voor Bankzaken stelden veel Democraten kritische vragen over zijn onafhankelijkheid ten opzichte van het Witte Huis. Of die zorgen terecht zijn, moet de komende tijd blijken.
De bevestiging van Warsh valt samen met een drukke week voor de cryptosector in Washington. Morgen bespreekt de Senaatscommissie voor Bankzaken namelijk een nieuwe wet rond marktstructuur voor crypto. Die zogeheten CLARITY Act moet onder andere vastleggen welke toezichthouders verantwoordelijk worden voor crypto en stablecoins in de Verenigde Staten.
Maandag publiceerde de commissie de definitieve tekst van de CLARITY Act, inclusief een compromisregeling rond het rendement op stablecoins, een langlopend knelpunt voor de crypto en bancaire sector. Als de commissie het wetsvoorstel goedkeurt, kan het doorstromen naar een stemming in de volledige Senaat.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
