Crypto beurs Kraken stemde ermee in een boete te betalen nadat de SEC ontdekte dat het slecht toezicht had op de geografische locatie van zijn klanten.
Kraken krijgt boete opgelegd
Het Amerikaanse Office of Foreign Assets Control (OFAC) heeft duidelijk gemaakt dat het boetes zal blijven opleggen aan crypto exchanges voor schendingen van het Amerikaanse sanctiesysteem. Deze keer was het de beurt aan Kraken, ƩƩn van de oudste crypto-exchanges in de VS.
Kraken stemde ermee in om een boete van meer dan $362.000 te betalen aan het Office of Foreign Assets Control (OFAC). Deze boete is opgelegd aan Kraken voor het schenden van Amerikaanse sancties in Iran.
De exchange zegt dat het ook nog eens $100.000 zal investeren om extra aanvullende controles op de naleving van de desbetreffende sancties toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is het opleiden van haar personeel en het implementeren van technische controles om te helpen bij het detecteren van de sancties.
Kraken verwerkt meer dan $1,6 miljoen aan transacties in Iran
Ondanks het feit dat Kraken een sanctie-nalevings- en anti-witwasprogramma heeft, verwerkte Kraken 826 transacties, in totaal ongeveer $1.680.577,10, in Iran.
Deze transacties werden uitgevoerd tussen 14 oktober 2015 en 29 juni 2019. Dit betekent dat regelgevers hard werken om mogelijke ontduiking van Amerikaanse sancties te voorkomen.
Volgens OFAC heeft Kraken 826 overtredingen begaan bij de Iraanse Transactions and Sanctions Regulations, 31 C.F.R. §560.204.
Een boete van 272 miljoen dollar
Ondanks dat het dus niet helemaal goed ging deed kraken wel zijn best de sancties na te leven. Zo blokkeerde Kraken I.P. adressen die gekoppeld waren aan Iran. Daarnaast blokkeerde het ook meerdere blockchain-monitoring- en analysetools.
Dankzij haar inzet om het probleem op te lossen en omdat het schuld bekende, vermeed Kraken dat het een boete van meer dan $272 miljoen moest betalen.
Kraken voegt zich daarmee bij de lijst van exchanges die door OFAC zijn beboet. Het gaat onder andere om Bitgo, die een boete kreeg van $98.000; BitPay die een boete kreeg van $500.000 en Bittrex, die ermee instemde meer dan $53 miljoen te betalen aan de OFAC.
Einde van een controversieel hoofdstuk
Jesse Powell, de voormalige CEO van Kraken, nam vaak deel aan debatten en ondernam zelfs actie wanneer hij dit nodig achtte. Zo weigerde hij gehoor te geven aan een eis van de OekraĆÆense overheid om Russische gebruikers te blokkeren.
Hij verplaatste in 2018 het hoofdkantoor van Kraken weg uit New York. Dit deed hij toen BitLicense het de exchange moeilijk maakte om goed te kunnen opereren. Powell was het destijds niet eens met de regering. Hij had kritiek op de wet en alle vereisten die erin stonden:
Om New York vandaag te bedienen, zouden we een speciale entiteit moeten creƫren om New York te bedienen.
Deze schikking maakt een einde aan een controversieel hoofdstuk in de geschiedenis van Kraken. De exchange is nu volledig duidelijk in termen van regelgevende verplichtingen met de Verenigde Staten.
Sam Bankman-Fried verliest hoger beroep: celstraf van 25 jaar blijft staan
FTX-medeoprichter Sam Bankman-Fried heeft zijn hoger beroep verloren. Zijn veroordeling en celstraf van 25 jaar blijven overeind.
Hyperliquid en Paradigm bekritiseren Amerikaanse stablecoin-regels
De opmerkingen volgen op een voorstel dat het Amerikaanse ministerie van Financiƫn in april presenteerde om onderdelen van de GENIUS Act uit te voeren.
Ripple-baas: JPMorgan-topman Dimon verdraait feiten over cryptowet
De Clarity Act moet de Amerikaanse crypto-sector uit het juridische grijs trekken, maar de bankenwereld zet zich er nu hard tegen schrap.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in ƩƩn keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
