MicroStrategy, het bedrijf met de grootste Bitcoin-reserve ter wereld, kan volgens een rapport van The Wall Street Journal belasting verschuldigd zijn over zijn niet-gerealiseerde winsten van meer dan $19,3 miljard. Dit komt voort uit de Corporate Alternative Minimum Tax (CAMT), ingevoerd onder de Inflation Reduction Act van 2022, die een minimumbelasting van 15% oplegt aan grote bedrijven.
Belasting op niet-gerealiseerde winsten
Hoewel MicroStrategy nog nooit een deel van zijn Bitcoin heeft verkocht, kan het bedrijf mogelijk belasting moeten betalen op de niet-gerealiseerde waardestijging van zijn cryptocurrencybezit. Deze belasting wordt berekend op basis van de aangepaste financiële resultaten van bedrijven die gemiddeld meer dan $1 miljard aan inkomsten genereren over drie jaar. MicroStrategy, met meer dan 461.000 BTC ter waarde van $49 miljard, valt in deze categorie.
Michael Saylor, uitvoerend voorzitter van MicroStrategy, blijft vasthouden aan zijn strategie van Bitcoin-accumulatie. Recent voegde het bedrijf op 21 januari nog eens $1,1 miljard aan BTC toe aan zijn portefeuille, waarmee het zijn positie als grootste corporate Bitcoin-houder verder verstevigde.
Verzet tegen de minimumbelasting
MicroStrategy en cryptocurrency-exchange Coinbase hebben hun zorgen geuit over de CAMT-regeling. Beide bedrijven dringen er bij de Amerikaanse belastingdienst (IRS) op aan om crypto niet-gerealiseerde winsten uit te sluiten van de belastbare inkomsten. In een gezamenlijke brief stelden ze dat de belastingregeling “onbedoelde en onrechtvaardige gevolgen” heeft voor Amerikaanse bedrijven met substantiële crypto-investeringen.
De bedrijven wijzen erop dat CAMT, in combinatie met nieuwe boekhoudstandaarden, leidt tot belastingheffingen die niet in verhouding staan tot de daadwerkelijke inkomsten, omdat het niet-gerealiseerde winsten betreft.
Eerdere belastingcontroverse
De huidige discussie over de CAMT-regeling komt zes maanden nadat MicroStrategy op 3 juni 2024 een belastingzaak schikte voor $40 miljoen. Het bedrijf en Saylor werden beschuldigd van belastingontduiking door de procureur-generaal van het District of Columbia. Saylor zou tien jaar lang geen inkomstenbelasting hebben betaald terwijl hij in Washington, D.C., woonde.
Nieuwe belastingregels in aantocht
Vanaf 2025 worden Amerikaanse crypto-transacties voor het eerst onderworpen aan verplichte rapportage door derde partijen, zoals gecentraliseerde exchanges. Deze regelgeving, ingevoerd in 2024, is bedoeld om belastingnaleving te verbeteren en investeerders te helpen bij het correct indienen van hun belastingaangifte.
Critici, waaronder de Blockchain Association, hebben echter juridische stappen ondernomen tegen de IRS, omdat deze regels ook gedecentraliseerde platforms zouden omvatten. Dit zou volgens hen leiden tot privacyproblemen en moeilijkheden bij het volgen van belastingplichtige transacties.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Crypto wekker: Bitcoin koers onderuit na neerhalen Amerikaanse helikopter door Iran
Iran haalde vannacht een Amerikaanse helikopter neer, waarvan de bemanning het overleefd zou hebben. Toch opende Bitcoin vandaag lager.
Dreigt een nieuwe Bitcoin-crash? Japan koerst af op nieuwe renteverhoging
De Bank of Japan verhoogt waarschijnlijk de rente naar 1%, de hoogste stand sinds de jaren negentig. Dat is mogelijk slecht nieuws voor BTC.
Saylor wijst AI aan na Bitcoin-crash, maar experts denken juist aan hem
Arca wijst Strategy aan als oorzaak van de Bitcoin koersdaling en verwerpt de verklaring van Michael Saylor over AI.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
