De cryptowereld staat bekend als een sector waarin investeringen veel risico met zich meedragen, maar in potentie ook gigantische rendementen opleveren. Dat leverde Bitcoin en andere cryptomunten de reputatie van speculatieve assets op. Volgens miljardair en Galaxy Digital CEO Mike Novogratz kan dat tijdperk weleens voorbij zijn.
De crypto-industrie is aan het veranderen
Volgens Novogratz zien we op dit moment vooral institutionele investeerders binnenkomen, die naar snelle rendementen zoekende particulieren vervangen. Daarmee komt er dus een meer stabiele factor binnen in de crypto-industrie.
Op basis daarvan stelt de miljardair dat de industrie meer volwassen begint te worden. “Particulieren stappen niet in crypto omdat ze 11 procent per jaar willen verdienen. Zij willen 30x over de kop gaan, 8x over de kop gaan of 10x over de kop gaan,” zo vertelt hij.
Novogratz wijst naar de ineenstorting van FTX in 2022, waaruit een bearmarkt ontstond. Als gevolg daarvan zagen we de Bitcoin koers met 78 procent dalen van 69.000 tot 15.700 dollar in november 2022. Volgens hem zorgde dat uiteindelijk voor een vertrouwensbreuk.
Dit keer hebben we als industrie de crash van 10 oktober gehad, maar is er geen duidelijke katalysator te vinden voor de koersdalingen. “Dit keer is er geen smoking gun. Je kijkt om je heen met het gevoel van: wat is er gebeurd? In crypto gaat het allemaal om verhalen. Het duurt even om die op te bouwen, dus als je veel mensen uit de markt drukt, dan kost het tijd voordat ze weer instappen,” aldus Novogratz.
Bitcoin gaat het op de lange termijn prima doen
David Marcus, mede-oprichter en CEO van Lightspark en voormalig PayPal-bestuurder, vertelde Bloomberg op dinsdag dat hij ook een verandering ziet in de gemiddelde Bitcoin-investeerder.
Volgens Marcus zijn het tegenwoordig minder de mensen die Bitcoin zien als een soort asset waarmee ze aan het financiële systeem en de traditionele markten kunnen ontsnappen.
Toch gelooft hij dat mensen die erin geloven dat Bitcoin een “beschermingsmiddel voor alles in de markten” is, het op de lange termijn ook goed zullen doen. Wat dat betreft blijft Marcus op de lange termijn dus duidelijk in Bitcoin geloven.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
