Het wetsvoorstel dat tot doel heeft de rechten van crypto-miners in Montana in de Verenigde Staten te waarborgen, heeft succesvol de derde lezing in het Huis van Afgevaardigden van de staat doorstaan. Het enige wat nog nodig is om de wet van kracht te laten worden, is de ondertekening door de gouverneur.
Crypto-mining mag niet meer gehinderd worden in Montana
Op 12 april werd tijdens de derde lezing het Wetsvoorstel nummer 178, dat lokale autoriteiten verbiedt cryptomining-activiteiten te hinderen, aangenomen met 64 stemmen voor en 35 stemmen tegen. Het wetsvoorstel werd al in februari goedgekeurd door de Senaat en ligt nu ter goedkeuring bij gouverneur Greg Gianforte. Hoewel de gouverneur het recht heeft om het wetsvoorstel te vetoën, wordt verwacht dat hij het zal ondertekenen omdat hij, net als de sponsor van het wetsvoorstel, lid is van de Republikeinse partij, aldus senator Daniel Zolnikov.
Het wetsvoorstel heeft als doel het “recht op het delven van digitale activa” vast te stellen, terwijl het ook discriminatie van elektriciteitstarieven die aan cryptocurrency-miners worden berekend verbiedt. Het beschermt ook mijnbouwactiviteiten die thuis plaatsvinden en beperkt de bevoegdheid van lokale overheden om bestemmingswetten te gebruiken om cryptomining-activiteiten te belemmeren.
Daarnaast verbiedt het wetsvoorstel extra belastingen op het gebruik van cryptocurrency als betaalmiddel en classificeert het ‘digitale activa’, waaronder cryptocurrencies, stablecoins en non-fungible tokens (NFT’s), als ‘persoonlijk eigendom’.
Eén belangrijke verandering doorgevoerd
Het gewijzigde wetsvoorstel bevat één belangrijke verandering ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp: Artikel 3 is aanzienlijk ingekort. De oude versie van Sectie 3 besloeg bijna drie volle pagina’s en bevatte enkele artikelen die niets te maken hadden met het onderwerp van crypto-mining. Het nieuwe hoofdstuk 3 beperkt de macht van lokale autoriteiten tot drie specifieke gebieden. Ze kunnen geen extra eisen opleggen aan mijnbouwfaciliteiten dan die van datacenters. Daarnaast kan de overheid de crypto-mining niet voorkomen, zowel in industriële gebieden als in privéwoningen.
In april is een wetsvoorstel dat crypto-miners beschermt tegen discriminerende regelgeving en belastingen aangenomen door zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat in de staat Arkansas. Het wacht nu op de beslissing van de gouverneur.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
