Met de verkiezingen in zicht onderzoekt Newsbit hoe politieke partijen denken over Bitcoin (BTC) en crypto. Dit keer sprak Newsbit met Vrede voor Dieren (VvD), een nieuwe partij die is ontstaan uit een afsplitsing van de Partij voor de Dieren. De partij neemt een uitgesproken standpunt in. Volgens VvD vormt de digitalisering van geld, of het nu via crypto of via de digitale euro gebeurt, een bedreiging voor vrijheid, privacy en duurzaamheid.
Vrede voor Dieren verzet zich tegen digitaal geld
Vrede voor Dieren is kritisch op elke vorm van digitaal geld. De partij stelt dat zowel cryptovaluta als de digitale euro van de Europese Centrale Bank (ECB) leiden tot een ongewenste concentratie van macht en data bij één instantie. Dat maakt burgers volgens de partij afhankelijk van een systeem dat hun financiële vrijheid kan beperken.
“Wij zijn tegen de digitalisering van het geldverkeer, op welke manier ook,” schrijft VvD. De partij wil dat de mogelijkheid om te betalen met fysiek geld, zoals munten en bankbiljetten, wettelijk wordt vastgelegd. Dat is volgens de partij essentieel voor de bescherming van autonomie en privacy.
Daarnaast benadrukt Vrede voor Dieren dat digitaal geldverkeer niet duurzaam is. De partij verwijst naar onderzoeken waaruit blijkt dat crypto-transacties jaarlijks evenveel elektriciteit verbruiken als alle inwoners van Polen. In de visie van VvD kan die energie beter worden gebruikt voor maatschappelijke doelen, zoals de elektrificatie van het openbaar vervoer. “Wij gebruiken die energie liever om het ov te verduurzamen,” aldus de partij.
Kritiek op ECB en muntunie
Vrede voor Dieren verzet zich ook tegen de macht van internationale instellingen zoals de ECB en muntunies in het algemeen. In het verkiezingsprogramma van de partij (lijst 16) staat dat financiële controle niet geconcentreerd mag raken bij supranationale organisaties.
Volgens VvD moet Nederland meer monetaire soevereiniteit behouden, zodat burgers niet afhankelijk worden van een centraal digitaal systeem. De partij ziet dat als onderdeel van haar bredere missie om macht te decentraliseren en zeggenschap terug te brengen naar mensen en gemeenschappen.
Duurzaamheid en vrede belangrijker dan technologie
In haar programma benadrukt Vrede voor Dieren dat digitale innovaties vaak gepaard gaan met hoog energieverbruik en afhankelijkheid van grote technologiebedrijven. De partij stelt dat technologie de aarde moet dienen in plaats van uitputten.
In plaats van te investeren in digitale munten wil de partij dat de overheid prioriteit geeft aan natuurherstel, duurzame energie en vrede. Volgens VvD moet beleid zich richten op het beschermen van leven en het voorkomen van afhankelijkheid van technologische of financiële machtsstructuren.
Achtergrond: afsplitsing van de Partij voor de Dieren
Vrede voor Dieren is opgericht in 2025 door voormalige leden van de Partij voor de Dieren, waaronder Pascale Plusquin, Ewald Engelen en Ruud van der Velden. De nieuwe partij wil terug naar een pacifistische koers, waarin dierenwelzijn, milieu en duurzaamheid centraal staan.
De afsplitsing ontstond na onenigheid binnen de Partij voor de Dieren over de koers rond defensie-uitgaven. Waar de PvdD ruimte zag voor herbewapening binnen Europa, kiest VvD nadrukkelijk voor ontwapening en vredespolitiek. De partij beschouwt militarisering, ook in economische en digitale vorm, als een bedreiging voor mens en natuur.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
