Trump Media and Technology Group (TMTG), het mediabedrijf van de Amerikaanse president Donald Trump, bezit inmiddels meer dan 11.500 Bitcoin (BTC), ter waarde van ruim 1,3 miljard dollar.
Opvallend is dat het bedrijf ondanks deze omvangrijke positie aanzienlijke verliezen blijft lijden. De gegevens zijn in te zien in nieuwe vrijgegeven documenten van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
Bitcoin als strategisch bezit
De onthulling plaatst TMTG in de top van publieke bedrijven met de grootste Bitcoin-bezittingen, en onderstreept de rol van digitale activa binnen de bredere Trump-gerelateerde bedrijfsstructuur.
TMTG besloot eerder dit jaar om BTC op te nemen als reserve-activum. Volgens het bedrijf is deze keuze ingegeven door zorgen over “intimidatie en discriminerende behandeling” door traditionele financiële instellingen. Deze strategie sluit aan bij een bredere trend waarbij bedrijven digitale activa gebruiken om hun afhankelijkheid van banken te verminderen.
Naast Bitcoin bezit TMTG overigens ook zo’n 756 miljoen Cronos (CRO)-tokens, met een marktwaarde van circa 110 miljoen dollar. Deze investering wijst op een nauwe samenwerking met Crypto.com, waarvan CRO de native token is. Toch hebben deze crypto-avances de financiële positie van TMTG vooralsnog niet verbeterd. In het derde kwartaal van 2025 boekte het bedrijf een nettoverlies van 54,8 miljoen dollar.
Brede Trump-omarming van crypto
De toegenomen crypto-activiteit van TMTG staat niet op zichzelf. Ook andere aan Trump gelieerde entiteiten hebben hun blootstelling aan digitale activa vergroot. Volgens data van Arkham Intelligence beheert World Liberty Financial (WLFI), een cryptoproject dat gelinkt is aan de Trump familie, ruim 5,7 miljard dollar aan crypto.
Daarnaast omvatten de portefeuilles van Trump-gelieerde ondernemingen onder andere 6,3 miljard dollar aan de TRUMP-memecoin en bijna 20 miljoen dollar aan MELANIA-memecoin tokens. Donald Trump zelf bezit naar schatting 861.000 dollar aan digitale activa. Maar dit bedrag is dus in feite een stuk hoger vanwege de bedrijven waar hij een aandeel in heeft.
De gezamenlijke crypto-portefeuilles weerspiegelen een gecoördineerde strategie binnen de nauwe cirkel van president Trump. Sinds Trumps intrede in het Witte Huis hebben hij en zijn familie een gigantisch vermogen vergaard met crypto-gerelateerde activiteiten.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
