Vanaf 1 januari van dit jaar zijn crypto-miners in Kazachstan verplicht om nieuwe vergoedingen te betalen voort de elektriciteit die ze nodig hebben voor hun activiteiten.
Nieuwe toeslag kan aanzienlijk toenemen
In 2021 is er een toeslag ingevoerd die afhankelijk is van de elektriciteitsprijs die wordt verbruikt door zogenoemde ‘Bitcoinfarms’ en kan veel hoger uitpakken dan de heffing die over de afgelopen jaren werd geheven.
De aanvankelijke toeslag lag op 1 Kazachjstaanse Tenge, wat uitkomt op circa €0,0018 per kilowattuur (kWh). De toeslag die vanaf 1 januari van dit jaar geheven wordt kan oplopen tot 25 Tenge, of circa €0,04.
Het tarief dat gehanteerd wordt hangt in ieder geval af van de bron en prijs van elektrische energie die wordt gebruikt om digitale valuta te extraheren. Het nieuwe mechanisme om het tarief te bepalen werd geïntroduceerd met een wetsvoorstel tot wijziging van de belastingwet van het land, dat in juli van 2022 ondertekend werd door de president van het land ‘Kassym-Jomart Tokayev’. De heffing wordt gebaseerd op de gemiddelde prijs van stroom die een miner gedurende een bepaald tijdvlak verbruikt heeft.
Wanneer een bedrijf 24 Tenge of meer per kWh zou betalen, zou het minimumtarief van 1 Tenge in rekening worden gebracht, volgens de laatste tariefschaal die wordt geciteerd door onder andere Interfax Kazachstan.
Het laagste tarief van 1 Tenge zal worden aangeboden aan diverse partijen, maar zeker ook cryptofarms die hernieuwbare energie gebruiken, zonder rekening te houden met de kosten van de elektriciteit. Voor de energie die uit andere bronnen wordt geproduceerd: hoe goedkoper de gebruikte stroom, hoe zwaarder de belastingdruk. De vergoeding kan oplopen tot 25 Tenge per kWh, zo blijkt uit diverse rapporten.
Cryptocurrency Mining Hotspot
In 2021 groeide Kazachstan in rap tempo uit tot een cryptocurrency mining hotspot. Ze trokken veel (grootschalige) miners aan vanwege zijn lage en gesubsidieerde stroomtarieven.
Om deze mining-sector uitgebreider te reguleren zijn onder andere illegale crypto-miners door de autoriteiten achtervolgd. Een bepaling in een nieuw wetsvoorstel dat in december door het Kazachstaanse parlement is aangenomen heeft als doel om crypto-miners te verplichten om hun benodigde elektriciteit te kopen op een door de overheid gecontroleerde markt.
Een eerder wetsvoorstel dat in oktober 2022 al is ingediend beperkt de mining-industrie tot alleen geregistreerde bedrijven. Het staat ook niet-ingezeten entiteiten toe om in het land te minen, zolang ze overeenkomsten hebben met lokaal gelicentieerde datacenters. Het is op dit moment nog niet bekend wat de volgende stap op dit gebied in het land gaat zijn.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
