franse-vlag
Blockchain

Overheidsfunctionaris Frankrijk raadt blockchain aan voor ticketverkoop sportevenementen

De interministeriële gezant van de Franse regering voor de voorbereiding van de Olympische Spelen en andere grote sportevenementen, Michel Cadot, heeft een aanbeveling naar buiten gebracht om blockchain-technologie te gebruiken voor de verkoop van tickets bij grote sportevenementen die in de toekomst door het land georganiseerd zullen worden.

Valse tickets tegengaan

Deze aanbeveling wordt nu gedaan als onderdeel van een onderzoek naar de wanorde die werd ervaren tijdens de UEFA Champions League-finale die op 28 mei in Parijs gespeeld werd.

Volgens Cadot was de vertraging in de aftraptijd in de voetbalwedstrijd tussen Liverpool en Real Madrid volledig te wijten aan de massale vervalsing van tickets voor het sportevenement. Circa 10% van de in totaal 15.000 tickets die aan fans van Liverpool waren toegewezen, bleken vervalst te zijn. Dit is echter een vaker gebruikte methode bij de huidige ticketverkoop. Waar valse tickets regelmatig eruit gepakt worden, zijn er ook zeker mensen die via een valse ticket naar binnen kunnen komen.

Het voorval had echter relatief eenvoudig voorkomen kunnen worden. Dit door de tickets digitaal uit te geven, bijvoorbeeld als de nu populaire NFT’s. Deze praktijk is in Frankrijk al goedgekeurd en wordt ook al regelmatig gebruikt. Cadot herhaalde echter dat de inzet voor de komende Rugby World Cup in 2023 en de Olympische Spelen van 2024, die Frankrijk zou organiseren, een must is.

Tickets en NFT’s

De verkoop van tickets voor evenementen in wat voor een vorm dan ook wordt steeds vaker genoemd als sterke use-case voor NFT’s. Dit biedt namelijk een relatief eenvoudige manier om scalping van tickets tegen te gaan. Dit is een veel voorkomende praktijk waarbij tickets worden opgekocht en doorverkocht voor een hoger bedrag dan het officiële bedrag. Een fragment uit het rapport van Cadot beschrijft de NFT-tickets als volgt:

“De totale dematerialisatie van niet-overdraagbare tickets, slechts enkele dagen eerder door de organisator verzonden via sms en bestaande uit een roterende QR-code met behulp van blockchain-technologie, alleen geactiveerd in een virtuele perimeter die overeenkomt met de veiligheidsperimeter van de site, die kan worden eerst gecontroleerd bij de voorfiltering en vervolgens gedeactiveerd zodra de bezoeker de wedstrijdsite heeft betreden.”

Of deze technologie daadwerkelijk gebruikt gaat worden voor de verkoop van tickets moet echter nog blijken. Het zou echter een goede optie kunnen zijn.

NFT’s in de sportwereld

Naast ticketverkoop vinden NFT’s naarmate meer tijd vordert steeds meer use-cases voor adoptie in de sportwereld. Inmiddels hebben al veel sportevenementen, teams en persoonlijkheden hebben verzamelobjecten uitgebracht als NFT’s.

De gehele sportindustrie lijkt digitale valuta’s goed te omarmen. De acceptatie binnen deze industrie lijkt hoger te liggen dan in andere industrieën. Ook de Metaverse blijft niet onopgemerkt bij sportteams. De Engelse Premier League heeft onlangs bijvoorbeeld een handelsmerkverzoek ingediend om de naam en het logo te gebruiken in Metaverse-gerelateerde goederen en diensten. Het lijkt erop dat de sport-industrie volle bak in de crypto-trein springt, net als dat steeds meer landen de industrie steeds serieuzer nemen.

Blockchain nieuws

Jonge Amerikanen geven voorkeur aan cryptocurrencies boven aandelen
ZachXBT weigert hulp aan beleggers van gestopte Memecoin
Russen handelen voor miljarden in crypto: wat moeten we daarvan vinden?
Meer nieuws

Meest gelezen

Dit is waarom de Bitcoin koers zakt
Crypto-analist Ali Martinez voorspelt Enorme Bitcoin liquidatie
Wat veroorzaakt de crash van de Bitcoin koers?