Steeds meer landen nemen een standpunt in over Bitcoin (BTC). Terwijl El Salvador en Bhutan de digitale munt al jaren in hun staatsreserves hebben opgenomen, blijven andere landen terughoudend. De Nationale Bank van Polen (NBP) sluit zich aan bij die laatste groep en maakt duidelijk dat Bitcoin geen plaats krijgt in de nationale reserves.
Poolse centrale bank zet streep door Bitcoin
De Nationale Bank van Polen (NBP) maakt korte metten met Bitcoin: het komt niet in de reserves, punt. NBP president Adam Glapiński is glashelder en ziet er onder geen enkele omstandigheid brood in. “Een activum moet absoluut veilig zijn om in onze reserves te worden opgenomen,” benadrukte hij tijdens een persconferentie. Voor de Poolse centrale bank is zekerheid belangrijker dan potentieel rendement.
Bitcoin vs. goud als monetaire reserve
Glapiński benadrukte dat Bitcoin volgens hem niet de stabiliteit en zekerheid biedt die nodig zijn voor monetaire reserves. Als voorbeeld haalde hij goud aan, dat de waarde van de Poolse reserves in het afgelopen jaar met 22% liet groeien. Hij erkende wel dat er veel over BTC te zeggen valt, maar stelt dat het geen “permanent, veilig element” kan zijn in het beleid van de centrale bank.
Het is geen verrassing dat centrale banken terughoudend zijn. Ze spelen van nature op safe en focussen op hun kerntaken: prijsstabiliteit, werkgelegenheid en financiële zekerheid. Daarnaast zien overheden valuta als een strikt staatsaangelegenheid, waardoor ze niet staan te springen om Bitcoin als onderdeel van hun reserves op te nemen. Voor hen blijft het digitale goud simpelweg te onvoorspelbaar.
VS omarmt Bitcoin als strategische reserve
De afwijzing van Bitcoin door de Poolse centrale bank staat haaks op wat er in de VS gebeurt. Daar wint het idee van Bitcoin als strategische reserve juist terrein. Zo heeft president Donald Trump een werkgroep opgezet om de mogelijkheden te onderzoeken. Ondertussen kijken ook meerdere Amerikaanse staten serieus naar wetgeving om de digitale munt een officiële plek in hun reserves te geven. Terwijl Polen op de rem trapt, lijkt de VS juist gas te geven.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Binance sluit grote bankendeal in Verenigde Arabische Emiraten
Binance werkt samen met de Abu Dhabi Commercial Bank. Gebruikers kunnen voortaan rechtstreeks dirhams storten en opnemen.
VS blokkeert miljoenen accounts in internationale actie tegen crypto-oplichting
Naar verluidt behoort crypto-investeringsfraude inmiddels tot de snelst groeiende vorm van financiële criminaliteit in de VS.
EU sluit deur voor cryptobeurzen zonder vergunning op 1 juli
Op 1 juli loopt de overgangsperiode van de EU-cryptowet af. Beurzen zonder vergunning mogen dan geen Europese klanten meer bedienen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
