De Recordstijgingen in het marktvolume van gereguleerde Bitcoin opties laat de toenemende belangstelling en deelname van institutionele beleggers zien.
Gereguleerde opties winnen aan populariteit
Een CryptoCompare rapport van 6 juli heeft de maandelijkse trends op de cryptomarkt nauwkeurig geanalyseerd. In het rapport beschrijven de onderzoekers dat de volumes van crypto-derivaten afnamen na een piek in mei. Het volume daalde in juni met 35,7% tot $393 miljard.

Er werd een zelfde soort trend waargenomen op de spotmarkten. Deze kan gedeeltelijk worden verklaard door het gebrek aan volatiliteit dat momenteel te zien is op de cryptomarkt. De koersen van de meeste crypto tokens verhandelen vrij stabiel. Echter, er zijn zijn een paar uitzonderingen zoals DeFi-tokens, die de afgelopen maand aanzienlijk beter hebben gepresteerd dan Bitcoin.
Ondanks de daling van de volumes voor de derivaten markten, lijken gereguleerde opties aan populariteit te winnen. In juni steeg het totale volume van Bitcoin-opties op de Chicago Mercantile Exchange (CME) met 41%. Hierdoor behaalde het een nieuw maandelijks record met 8.444 verhandelde contracten. Ondertussen daalden de BTC-futures die op CME werden verhandeld in juni met 23%.

Andere tekenen van institutionalisering
De stijgende volumes op de CME zijn een goed teken voor degenen die wachten op institutionalisering als katalysator. Deze zou Bitcoin en andere cryptocurrencies naar nieuwe hoogten moeten brengen. Naast de hogere volumes voor Bitcoin opties zijn er ook nog andere factoren die laten zien dat institutionele beleggers steeds meer investeren in de cryptomarkt.
Deze trends worden al waargenomen bij beleggingsfondsen zoals Grayscale. Momenteel beheert het bedrijf $4,1 miljard dollar aan digitale activa. Barry Silbert, de CEO van Grayscale, tweette dat het Bitcoin fonds onlangs de grootste stijging tot nu toe heeft doorgemaakt.
Hoe instellingen de crypto wereld kunnen veranderen
Dat instituties de markt betreden kan vele voordelen opleveren voor de algehele markt. Institutionele beleggers hebben veilige, transparante handelsplatforms nodig, terwijl een aantal cryptocurrency-exchanges bekend staan om vervalste handelsvolumes of erger. Philip Gradwell, hoofdeconoom van Chainalysis, zei onlangs:
“Als je serieus geld in crypto wilt krijgen, moet je hun vertrouwen geven dat er ook goede betrouwbare handelsplatforms zijn. Als je een exchange bent en je hebt goede motieven om echt volume te rapporteren, dan krijg je misschien wel institutioneel geld binnen. Als je niet betrouwbaar bent blijven institutionele beleggers weg.
De verschuiving van particuliere naar institutionele beleggers, of althans de toename van de betrokkenheid van de laatste, kan voor exchanges een duidelijk teken zijn dat zij zich correct moeten gedragen of geleidelijk moeten worden afgeschaft.
Deze verbeteringen kunnen de deuren openen voor de oprichting van het langverwachte Bitcoin Exchange Traded Fund (ETF). Zo ook voor andere instrumenten die institutionele beleggers naar de crypto-sector zullen lokken.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
