De crypto-mining-industrie heeft in recente maanden te maken gehad met moratoriums in sommige delen van de Verenigde Staten (VS) en Canada. Nu biedt Rusland belastingvoordelen aan degenen die willen investeren in cryptomijnen. Met de directe steun van de overheid zal het nieuwe cryptominingcentrum van €11 miljoen worden geopend in Oost-Siberië.
Rusland biedt aantrekkelijke stimulansen
Volgens lokale media heeft het staatsbedrijf ‘Corporation for the Development of the Far East’ aangekondigd dat ze het cryptomijncentrum zullen openen in Boerjatië, een republiek in Oost-Siberië die deel uitmaakt van de Russische Federatie.
De faciliteit zal over 30.000 crypto-miners beschikken, 100 werknemers aannemen en 100 megawatt elektriciteit verbruiken. Het wordt in de eerste helft van 2023 geopend en is eigendom en wordt beheerd door BitRiver, de grootste leverancier van colocatiediensten voor crypto-mining in Rusland.
Het mining-centrum zal profiteren van een breed scala aan stimulansen, van nul land- en onroerendgoedbelasting tot een verlaagd inkomstenbelastingtarief. De elektriciteitsprijzen voor de mining-bedrijven worden tevens gehalveerd.
Ondersteunen van investeringsprojecten
De regering biedt steun aan Boerjatië als gevolg van haar status als “territorium van geavanceerde ontwikkeling”. Dit is een speciale economische zone die gericht is op het aantrekken van nationaal en internationaal investeringskapitaal. De ‘Corporation for the Development of the Far East’, een dochteronderneming van het Ministerie van Ontwikkeling van het Verre Oosten en de Noordpool, is belast met het ondersteunen van investeringsprojecten.
Na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne en de financiële sancties die daarop volgden, veranderde de Russische regering haar houding ten opzichte van cryptocurrency en richtte zich specifiek op het bevorderen van de mijnbouw. In juli 2022 sloot staatsgasbedrijf Gazprom Neft een samenwerking af met BitRiver om elektriciteit uit petroleumgas te leveren voor crypto-mijnbouwfaciliteiten. Als onderdeel van deze samenwerking is BitRiver begonnen met het ontwikkelen van een digitale infrastructuur in de olievelden waar Gazprom petroleumgas als brandstof voor de mijnbouwfaciliteiten levert.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
