Onder Trump is het Amerikaanse crypto-beleid radicaal veranderd. De pro-crypto koers vanuit Washington leidt tot ingrijpende ontwikkelingen op het gebied van regelgeving. Nu komt daar een opvallende wending bij: het Witte Huis zal aanwezig zijn op Ripple’s prestigieuze Swell-conferentie.
Ripple kondigt deelname Witte Huis aan
In een officiële post op X maakte Ripple, het bedrijf achter XRP, bekend dat Patrick Witt, lid van de Digital Assets Council van het Witte Huis, als spreker zal optreden op Ripple Swell 2025. Dat vormt een scherp contrast met de jarenlange vijandige houding tussen Ripple en de Amerikaanse overheid.
Ripple Swell is de jaarlijkse conferentie van Ripple dat beleidsmakers, financiële leiders en techbedrijven samenbrengt om te praten over blockchain, digitale betalingen en regulatie. De aanwezigheid van het Witte Huis wordt door velen geïnterpreteerd als institutionele erkenning voor Ripple én voor de rol van XRP binnen de Amerikaanse financiële infrastructuur.
Patrick Witt is zelf onlangs pas aangesteld als uitvoerend directeur van het President’s Council of Advisers on Digital Assets (PCDA) binnen het kantoor van Donald Trump. In zijn functie leidt hij de inspanningen van de raad die het Witte Huis adviseert over digitale activa zoals crypto.
Naast Patrick Witt zijn ook andere prominente figuren van de partij. Zo zullen Ripple-CEO Brad Garlinghouse en mede-oprichter Chris Larsen spreken, net als Caitlin Long, oprichter van Custodia Bank. Ook politici zoals Ritchie Torres en Billy Kelleher, én vertegenwoordigers van financiële zwaargewichten, zoals vermogensbeheerder BlackRock en de bankgiganten BNY Mellon en Citi, staan op het programma van 4 en 5 november in New York.
Crypto wint aan terrein in Amerikaanse politiek
Sinds de herverkiezing van Donald Trump in 2024 is het Amerikaanse beleid richting crypto flink veranderd. Op 18 juli 2025 werd de zogeheten Genius Act ondertekend, een belangrijke wet die voor het eerst een federaal kader biedt voor stablecoins. De wet definieert wat een stablecoin is, legt duidelijke regels op aan uitgevers en creëert zo ruimte voor innovatie. Tegelijkertijd moet de regelgeving consumenten beter beschermen.
Ook kwam er dit jaar een einde aan de jarenlange rechtszaak tussen Ripple en de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Beide partijen trokken dit jaar hun beroepsprocedures in, waarmee één van de meest beladen juridische geschillen in de cryptosector tot een definitief slot kwam.
En wat dacht je van het initiatief van Trump om inbeslaggenomen Bitcoins niet langer te verkopen maar voor de lange termijn te bewaren in de staatskas.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Bitcoin ETF’s bloeden leeg, maar XRP haalt juist miljoenen op
De XRP-ETF’s haalden deze week bijna 23 miljoen dollar op, terwijl de Bitcoin-ETF’s een recorduitstroom van 1,79 miljard zagen.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
XRP koers balanceert op rand van 1 dollar: analisten vrezen enorme crash
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
