De populaire handelsapp Robinhood zet een grote stap richting de toekomst van beleggen. Het bedrijf heeft inmiddels bijna 500 Amerikaanse aandelen en ETF’s als cryptotokens verpakt op de blockchain, exclusief voor Europese gebruikers.
8,5 miljoen dollar naar de blockchain
In juni van dit jaar deed Robinhood, dat wereldwijd bijna 26 miljoen klanten bedient, de aankondiging om getokeniseerde aandelen en ETF’s naar de Europese crypto-app te brengen.
Wat is tokenisatie?
Tokenisatie betekent dat iets uit de echte wereld wordt omgezet in digitale tokens op de blockchain. In dit geval worden aandelen op het decentrale grootbroek gezet. Elk token vertegenwoordigt dan een een stukje van dat aandeel. Zo kun je 24/7 handelen (ook buiten de beursuren), en vaak al met kleine bedragen.
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en heeft Robinhood al bijna 500 getokeniseerde assets uitgegeven met een totale waarde van ruim 8,5 miljoen dollar. Dat blijkt uit data van Dune Analytics.
De cumulatieve mint-activiteit (het aanmaken van tokens) overschreed zelfs 19,3 miljoen dollar, terwijl er voor 11,5 miljoen dollar aan tokens weer werd ‘verbrand’ (uit de circulatie gehaald). Dat wijst op een groeiende en actieve handelsmarkt.
Van de uitgegeven tokens bestaat ongeveer 70 procent uit aandelen, gevolgd door 24 procent uit ETF’s (beursfondsen) en een kleinere groep van grondstoffen, crypto-ETF’s en Amerikaanse staatsobligaties.
Volgens blockchain-analist Tom Wan krijgen Europese Robinhood-gebruikers zo “toegang tot een breder aanbod van Amerikaanse aandelen en fondsen, dankzij tokenisatie.”
Geen echte aandelen, maar blockchain-derivaten
Het is niet hetzelfde als de traditionele handel in Amerikaanse aandelen waarbij je rechtstreeks eigenaar wordt geregistreerd via een Amerikaanse broker.
De getokeniseerde aandelen op Robinhood zijn blockchain-derivaten die de prijs van Amerikaanse beursgenoteerde aandelen weerspiegelen. Ze worden uitgegeven en verhandeld onder het Europese MiFID II-raamwerk (Markets in Financial Instruments Directive).
Het voordeel: handel kan 24 uur per dag plaatsvinden en zonder verborgen kosten, behalve een FX-tarief van 0,1 procent voor valutaconversie. Gebruikers kunnen bovendien al investeren vanaf slechts 1 euro.
Toch staat het project onder toezicht. In juli vroeg de Bank of Lithuania, de toezichthouder die Robinhood’s Europese activiteiten reguleert, om meer duidelijkheid over de juridische structuur van de tokens. Robinhood-topman Vlad Tenev reageerde dat het bedrijf “volledig meewerkt” en “de transparantie juist als kans ziet.”
Eerder deze maand noemde Tenev tokenisatie ‘’een goederentrein die het hele financiële systeem zal opslokken’’. In dit artikel lees je alle ins-and-outs van deze veelbelovende trend, die vooral interessant is voor illiquide assets zoals bijvoorbeeld vastgoed.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
