Tether gaat zijn stablecoin USDT naar de Bitcoin (BTC)-blockchain brengen. Dat gebeurt via RGB, een nieuw protocol dat de uitgifte van digitale activa op Bitcoin mogelijk maakt. Met deze stap wil Tether de functionaliteit van Bitcoin uitbreiden naar meer dan alleen een waardeopslag.
Native en schaalbare stablecoin-transacties
RGB werd onlangs gelanceerd op mainnet met versie 0.11.1 en is ontwikkeld om private, schaalbare en door gebruikers beheerde transacties te faciliteren. Door USDT op dit protocol uit te geven, kunnen gebruikers hun stablecoins naast BTC in dezelfde wallet bewaren en versturen.
Tether benadrukt dat de technologie ook mogelijkheden biedt voor geavanceerde functies, zoals offline transacties. Dat zou volgens het bedrijf de flexibiliteit en veerkracht van betalingen vergroten. Voor gebruikers wereldwijd kan de combinatie van Bitcoin’s veiligheid en USDT’s stabiliteit bijdragen aan stabiel digitaal geld voor dagelijks gebruik. CEO Paolo Ardoino lichtte dit belang toe:
“Bitcoin verdient een stablecoin die écht native aanvoelt: lichtgewicht, privé en schaalbaar. Met RGB krijgt USDT een krachtig nieuw pad op Bitcoin, waarmee we onze overtuiging versterken dat Bitcoin de basis vormt van een vrijere financiële toekomst.”
Tether investeert in Bit2Me en stablecoin-groei vlakt af
Naast de lancering op Bitcoin maakte Tether deze maand ook bekend een minderheidsbelang te hebben genomen in het Spaanse cryptoplatform Bit2Me. Het bedrijf leidt daarbij een financieringsronde van 30 miljoen euro om uitbreiding in Europa en Latijns-Amerika te ondersteunen.
Ondertussen laten cijfers van CryptoQuant zien dat de liquiditeit in stablecoins nog steeds groeit, maar wel in een lager tempo dan eind 2024. De wekelijkse toename van de marktkapitalisatie van de stablecoinmarkt ligt rond de 1,1 miljard dollar, aanzienlijk lager dan de 4 tot 8 miljard dollar per week die we zagen aan het eind van vorig jaar.
Voor USDT bedraagt de groei in de afgelopen 60 dagen ongeveer 10 miljard dollar, tegenover eerdere pieken boven de 21 miljard. USDT blijft met een marktkapitalisatie van 170 miljard dollar de onbetwiste nummer 1 in de sector. USDC van Circle volgt op ruime afstand met een marktkapitalisatie van ongeveer 70 miljard dollar.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
