Gisteren was het over het algemeen een slechte dag voor crypto. De markt was volledig in de greep van de kersverse memecoin van de aanstaande president Donald Trump. Daardoor noteerden veel munten rode cijfers, maar Solana (SOL) presteerde wél goed. De populaire altcoin steeg zelfs tot zijn hoogste prijs ooit, dankzij een drukbezochte blockchain.
SOL verpletterd prijsrecord
Het is je vast niet ontgaan dat Trump zijn eigen memecoin heeft geïntroduceerd. Het is misschien wel de meest bijzondere en tegelijkertijd controversiële lancering in de gehele crypto-geschiedenis geweest. De munt groeide in een oogwenk uit tot een van de grootste munten van de industrie, en daar verdient de Trump-familie groots aan.
In nog geen twee dagen tijd schoot de marktkapitalisatie van de TRUMP-munt naar wel $15 miljard, terwijl slechts 200 miljoen van de 1 miljard tokens zijn uitgegeven. De resterende 800 miljoen tokens gaan naar het familiebedrijf – uitgesmeerd over drie jaar – en dragen momenteel een waarde van $44 miljard.
De TRUMP coin schoot in minder dan twee dagen met ruim 11.000% de lucht in, en daar had de rest van de cryptomarkt onder te lijden. De verliezen bij munten als Ethereum (ETH), Cardano (ADA) en Dogecoin (DOGE) liepen gisteren zelfs op richting de 10%.
Solana was een van de weinigen die wel wist te profiteren van de gekte rond de memecoin van Trump. Dat komt omdat de munt is gelanceerd op de Solana blockchain. En dus heb je SOL-tokens nodig om TRUMP te kunnen kopen.
Inmiddels is dit trouwens geen vereiste meer, omdat veel grote beurzen zich al hebben gehaast om de razendpopulaire munt beschikbaar te maken. Ook Nederlands grootste cryptobeurs Bitvavo was er als de kippen bij, en deed dit gisteren al.
De Solana koers heeft in ieder geval flink geprofiteerd van alle hype rond TRUMP. Op zaterdag werd de oude all-time high van $264, die op 22 november werd bereikt, al nipt overtroffen met een nieuw record van $270. Maar gisteren gooide Solana er nog een schepje bovenop met een stijging tot $295.
Daarna is de koers weer flink ingekakt: momenteel is de altcoin op te pikken voor $255 per stuk.
Ook Bitcoin bereikt een nieuw record
Inmiddels heeft de koers van TRUMP een stapje terug gedaan, en wacht men vol spanning af wat het vanavond gaat doen nadat Trump officieel ingezworen is als president van de Verenigde Staten.
Bitcoin (BTC) wacht in ieder opgewekt de ceremonie af. Vanmorgen maakte de koers een reuzesprong tot een nieuw record van bijna $110.000. Dat heeft ook de rest van de markt erg goed gedaan.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Solana koers kan verder herstellen, maar Newsbit-analist slaat alarm
Technisch analist van Newsbit ziet Solana richting $80 herstellen, maar voor de langere termijn is hij minder optimistisch.
Solana koers onder druk: nieuwe daling naar 68 dollar dreigt
Solana verliest momentum nu traders hun posities afbouwen. Analisten waarschuwen dat een daling naar 68 dollar dreigt.
Grootbank Goldman Sachs verkoopt al zijn XRP en Solana al na één kwartaal
De Amerikaanse zakenbank stapte eind 2025 nog tot verbazing van velen in beide altcoins. Nu zijn alle ETF-aandelen alweer de deur uit. (
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
