Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Wie denkt dat de toekomst van stablecoins wordt bepaald in New York of Silicon Valley, heeft het volgens nieuwe marktanalyses mis. Juist in landen als Nigeria, Argentinië en Brazilië groeit het gebruik van digitale dollars razendsnel. Voor miljoenen mensen zijn stablecoins daar geen beleggingsproduct, maar een manier om hun spaargeld te beschermen en internationale betalingen te doen.
Volgens verschillende onderzoeken zal het wereldwijde transactievolume van stablecoins in 2025 uitkomen boven de 28 biljoen dollar. Daarmee verwerken stablecoins inmiddels meer betalingen dan Visa en Mastercard samen.
Stablecoins zijn cryptomunten waarvan de waarde meestal is gekoppeld aan de Amerikaanse dollar. Daardoor blijven ze relatief stabiel en vormen ze voor veel mensen een alternatief voor lokale valuta die snel in waarde dalen.
Dat is vooral zichtbaar in landen met hoge inflatie of een zwakke munt.
In Nigeria gebruiken inmiddels meer dan 26 miljoen mensen crypto. Ongeveer 59 procent van hen bezit de stablecoin USDT. Ook in Argentinië bestaat inmiddels meer dan de helft van alle cryptotransacties uit stablecoins. Door de torenhoge inflatie en de beperkte toegang tot Amerikaanse dollars kiezen steeds meer inwoners voor digitale dollars.
In Brazilië verliep in de eerste helft van 2025 ruim 90 procent van de crypto-instroom, goed voor bijna 319 miljard dollar, via stablecoins. Tegelijkertijd groeide het blockchainverkeer in Sub-Sahara Afrika met 52 procent tot meer dan 205 miljard dollar.
Voor miljoenen mensen zijn stablecoins daarmee uitgegroeid tot een praktisch betaalmiddel en een manier om koopkracht te behouden.
Opvallend genoeg stroomt het meeste investeringsgeld nog altijd naar bedrijven in de Verenigde Staten en Europa.
Onderzoeksplatform Stablescape volgt wereldwijd ongeveer 3.000 stablecoin- en crypto-fintechbedrijven. Ruim 1.300 daarvan zijn gevestigd in de Verenigde Staten. Terwijl de grootste vraag juist uit Latijns-Amerika, Afrika, Zuidoost-Azië en het Midden-Oosten komt, bevindt slechts 32 procent van de bedrijven zich in deze regio’s.
Volgens de onderzoekers laten investeerders daardoor kansen liggen in markten waar stablecoins inmiddels een essentieel onderdeel van het dagelijks leven zijn.
Tegelijkertijd groeit ook de belangstelling vanuit de traditionele financiële sector. Grote namen als BlackRock, JPMorgan en Fidelity investeren in toepassingen voor internationale betalingen, tokenisatie en de afwikkeling van financiële transacties.
Ook het gebruik door bedrijven neemt snel toe. In Latijns-Amerika groeide het maandelijkse volume aan zakelijke betalingen via stablecoins van minder dan 100 miljoen dollar begin 2023 naar ruim 6 miljard dollar medio 2025.
Steeds meer cryptobedrijven spelen daarop in. Zo richt Yellow Card zich inmiddels volledig op zakelijke betaaloplossingen in Afrika en bouwde het Mexicaanse Bitso een sterke positie op met internationale betalingscorridors tussen Mexico en de Verenigde Staten.
Ook de regelgeving ontwikkelt zich snel. Europa heeft inmiddels de MiCA-wetgeving ingevoerd, terwijl in de Verenigde Staten de GENIUS Act meer duidelijkheid moet scheppen voor stablecoins. Tegelijkertijd voeren ook verschillende Afrikaanse landen nieuwe vergunningstelsels en regelgeving in voor cryptobedrijven.
Volgens de onderzoekers ontstaat daardoor een tweedeling in de markt. In westerse landen richten stablecoinbedrijven zich steeds vaker op banken en grote financiële instellingen. In opkomende economieën draait het juist om consumenten en ondernemers die hun vermogen willen beschermen tegen inflatie en eenvoudig internationaal willen betalen.
Juist die laatste groep zorgt momenteel voor de sterkste groei. De vraag is daarom niet langer óf opkomende economieën de toekomst van stablecoins bepalen, maar wanneer internationale investeerders hun aandacht definitief naar deze markten verleggen.
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.