Goed nieuws voor Bitcoinbedrijf Strategy, de grootste beursgenoteerde houder van Bitcoin (BTC). De door hen uitgegeven preferente aandelen hebben de grens van 100 dollar weer doorbroken. Hierdoor kan het bedrijf mogelijk weer nieuwe Bitcoin-aankopen gaan doen.
Preferente aandelen Strategy weer boven 100 dollar
Het Amerikaanse Strategy geeft al langere tijd de zogenaamde preferente aandelen Stretch (STRC) uit. De initiële waarde hiervan lag op 100 dollar. Mede door de grote Bitcoin correcties was de koers recentelijk gezakt tot zo’n 93 dollar.
Maar betere dagen zijn aangebroken voor het bedrijf van Michael Saylor. De prijs van het aandeel steeg woensdag weer voor het eerst boven de 100 dollar uit. Hierdoor kan Strategy haar verkopen van dit specifieke soort aandelen hervatten en liggen extra Bitcoin-aankopen wellicht in het verschiet.
Focus volledig op verkoop van preferente aandelen
De CEO van het bedrijf, Phong Le, deelde woensdag in gesprek met het nieuwsmedium Bloomberg gewijzigde plannen. Strategy zal zich namelijk meer gaan focussen op het verkopen van prefente aandelen, in plaats van reguliere aandelen.
Deze aandelensoort is gericht op het bieden van meer stabiliteit voor investeerders. Dit doen zij door een jaarlijks dividend van meer dan 11 procent uit te keren. Volgens de CEO is er wellicht nog wat marketing en promotie nodig onder investeerders, maar men verwacht dat het nog dit jaar een belangrijk product zal worden voor hen.
Strategy zit in vicieuze cirkel
Strategy voert al jaren een bijzondere Bitcoin-strategie uit. Zo haalt het bedrijf kapitaal op door aandelen uit te geven. Daar kopen zij vervolgens weer Bitcoins mee.
De waarde van het bedrijf stijgt hierdoor, waardoor ook de koers van hun aandeel stijgt. Door deze waardestijging kunnen er opnieuw aandelen worden uitgegeven. Zo zorgt een vicieuze cirkel voor een blijvende groei van het bedrijf.
Bedrijven met crypto overnemen
Eerder wezen analisten op het risico dat crypto-bezittingen van bedrijven soms meer waard kunnen zijn dan de organisatie zelf. In dat geval zouden grotere bedrijven er wellicht voor kiezen om onderpresterende bedrijven met veel cryptocurrencies op te kopen.
De CEO van Strategy heeft echter duidelijk gemaakt dat zij hier niet in geïnteresseerd zijn. Volgens Le moet het bedrijf zich focussen op zijn eigen product. Dergelijke overnames vormen volgens hem alleen maar afleidingen. Strategy zal zich dan ook volop gaan focussen op de verkoop van haar eigen preferente aandelen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
