Het Amerikaanse Bitcoin (BTC)-bedrijf Strategy heeft donderdag zijn financiële resultaten over het vierde kwartaal van 2025 gepubliceerd. Daaruit blijkt een verlies van 12,4 miljard dollar, grotendeels veroorzaakt door de daling van de Bitcoin koers.
Strategy bezit een enorme hoeveelheid BTC en is dus sterk afhankelijk van de prijsontwikkelingen van de cryptomunt. Toch stelt het bedrijf dat de financiële toekomst niet in gevaar is.
Verlies door daling Bitcoin koers
Uit het kwartaalrapport blijkt dat Strategy, onder leiding van Michael Saylor, in het vierde kwartaal een nettoverlies van 12,4 miljard dollar heeft geboekt. Dat verlies is grotendeels te wijten aan de koersdaling van Bitcoin, die in diezelfde periode met 22 procent daalde. In oktober behaalde BTC nog een nieuwe all-time high, maar dat bleek van korte duur.
Strategy bezit momenteel 713.502 BTC. Door de forse correctie eind 2025 liep de waarde van die reserve hard terug. Toch stegen de operationele inkomsten van het bedrijf met 1,9 procent op jaarbasis, tot 123 miljoen dollar. Die inkomsten komen voornamelijk uit dienstverlening aan andere bedrijven.
Aandeel Strategy daalt met 17 procent
Beleggers reageerden scherp op de cijfers. Het aandeel van Strategy daalde donderdag met ruim 17 procent: van iets meer dan 120 dollar naar net onder de 107 dollar. Toch zegt het bedrijf zich geen zorgen te maken.
Volgens financieel directeur Andrew Kang is de balans van het bedrijf sterker dan ooit. Strategy beschikt over een cashpositie van 2,25 miljard dollar. Daarmee kunnen de dividendbetalingen voor de komende 30 maanden worden voldaan. Daarnaast hoeft het bedrijf tot 2027 geen grote schulden af te lossen.
Michael Saylor: ‘Zelfs bij Bitcoin van 8.000 dollar geen probleem’
Tijdens de earnings call deed Michael Saylor een opmerkelijke uitspraak: “De Bitcoin koers kan dalen tot 8.000 dollar en daar tot 2032 blijven staan, zonder dat wij financiële problemen krijgen.” Volgens hem onderstreept dat de robuustheid van de strategie van het bedrijf.
Ondanks het miljardentekort en de flinke beurscorrectie blijft Strategy dus optimistisch. De onderneming blijft vol inzetten op Bitcoin als kern van haar bedrijfsmodel.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
