Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Michael Saylor’s Strategy heeft een stapel Bitcoin (BTC) naar cryptobeurs Coinbase verstuurd. De meest logische redering is dat het beursbedrijf, die veel meer Bitcoins op de balans heeft staan dan welk ander bedrijf dan ook, die munten op de markt wil dumpen. Toch hoeven beleggers niet meteen in paniek te raken.
Het mooie aan de blockchain is dat je precies kunt zien wat iedereen uitspookt. Vannacht bracht on-chain analist Lookonchain de transactie aan het licht. Het gaat om 411,48 Bitcoins, ter waarde van 30,3 miljoen dollar, die naar Coinbase Prime zijn verstuurd.
Sinds de transactie op de blockchain verscheen, is de kans dat Strategy dit jaar nog gaat verkopen gestegen van ongeveer 84 procent naar 91 procent op voorspellingsplatform Polymarket.
Voorlopig blijft het bij speculatie, omdat we niet kunnen zien wat er achter de deuren van Coinbase Prime gebeurt. Dat is het platform dat institutionele partijen vaak gebruiken om grote hoeveelheden crypto te verhandelen. Zo’n transfer betekent niet automatisch dat er verkocht wordt, het kan bijvoorbeeld ook gaan om een herstructurering van wallets.
Mocht er daadwerkelijk afstand worden gedaan van de coins, dan moet Strategy dat openbaar maken bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Dat is namelijk verplicht voor beursgenoteerde bedrijven.
Strategy is met 843.738 Bitcoins met afstand de grootste beursgenoteerde houder ter wereld. De huidige waarde van die berg ligt rond de 64 miljard dollar. Een verkoop van 411 munten is in dat licht klein, maar het zou de angst kunnen opwekken dat er nog meer munten uit de reserve verdwijnen.
De kans op een Bitcoin-verkoop is deze maand door het dak gegaan. Aan het begin van de maand had slechts 10 procent van de Polymarket-gokkers hierop ingezet, maar na 5 mei is er veel veranderd.
Na de publicatie van de kwartaalcijfers begon Saylor namelijk over de mogelijkheid om een deel van de Bitcoin-voorraad te verkopen. Niet omdat het nodig is, maar om juist het vertrouwen in het bedrijf te versterken.
“We zullen waarschijnlijk wat Bitcoin verkopen om een dividend te financieren, simpelweg om de markt te laten zien dat we het kunnen,” zei de bestuursvoorzitter.
Een week later stelde hij de markt alweer gerust. “Zelfs als we één Bitcoin zouden verkopen, kopen we er 10 tot 20 bij,” vertelde hij in een podcast. Strategy zal volgens hem altijd een ”netto-koper” blijven.
Strategy heeft één keer eerder Bitcoins verkocht. In 2022 deed het bedrijf 704 munten van de hand om belastingvoordeel te pakken. Twee dagen later kocht het bedrijf er gewoon weer 810 terug. Per saldo groeide de stapel dus alsnog en als we Saylor mogen geloven zou dat nu dus niet anders zijn.
Waar het bij Strategy om draait, is dat een mogelijke Bitcoin-verkoop voor aandeelhouders gunstiger uitpakt dan nieuwe aandelen uitgeven.
Het bedrijf heeft namelijk wel degelijk geld nodig om aan zijn verplichtingen te voldoen. Strategy keert maandelijks dividend uit aan zijn preferente aandeelhouders, en alleen het STRC-programma kost het bedrijf al 1,71 miljard dollar per jaar.
Normaal haalt Strategy dat geld op door nieuwe aandelen te verkopen. Maar als de aandelenkoers laag staat, verwatert dat de positie van bestaande aandeelhouders. Op zo’n moment kan een kleine Bitcoin-verkoop juist de slimmere keuze zijn.
Bitcoin veert op vanaf een belangrijk niveau, maar alle ogen zijn op vanavond gericht. Wat zegt de nieuwe Fed-voorzitter om 20:30 uur?
De markt geeft Michael Saylor een duidelijk signaal. Het bedrijf moet mogelijk meer uitkeren om nieuwe Bitcoin te kunnen blijven kopen.
De Fed beslist vanavond over de rente. Dit zijn de drie signalen waar Bitcoin-beleggers op letten en die de koers kunnen bewegen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?