Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Strive zet opnieuw een grote stap in zijn jacht op Bitcoin (BTC). Het Amerikaanse bedrijf, dat inmiddels meer BTC bezit dan Coinbase, wil maar liefst 4,2 miljard dollar extra ophalen om zijn Bitcoin-reserve verder uit te breiden. Daarmee laat Strive zien dat het geen gas terugneemt in de strijd om een plek tussen de grootste Bitcoin-bedrijven ter wereld.
Topman Matthew Cole maakte bekend dat Strive van plan is de omvang van twee bestaande aandelenprogramma’s flink te vergroten. Zowel het ASST-programma als het SATA-programma krijgt een uitbreiding van 2,1 miljard dollar. Samen levert dat een potentiële extra financieringsruimte van 4,2 miljard dollar op.
Volgens Cole is de stap ingegeven door de toenemende vraag van beleggers naar beide effecten. Het bedrijf komt bovendien binnenkort met een geactualiseerde balans, waardoor investeerders meer inzicht krijgen in de financiële positie van Strive.
De uitbreiding is nog afhankelijk van goedkeuring en aanvullende documentatie bij de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC). Als alles doorgaat, stijgt de maximale omvang van het ASST-programma naar 2,55 miljard dollar en die van SATA naar 2,6 miljard dollar.
Het opgehaalde geld is niet bedoeld voor nieuwe bedrijfsactiviteiten of overnames. Strive gebruikt de opbrengsten juist om meer Bitcoin te kopen.
Vorige week maakte het bedrijf al bekend tussen 19 en 22 mei nog eens 1.109 BTC te hebben aangeschaft voor ongeveer 85,4 miljoen dollar. Gemiddeld betaalde Strive daarbij bijna 77.000 dollar per Bitcoin.
Door die aankoop groeide de totale reserve naar 16.500 BTC. Daarmee staat Strive volgens gegevens van Bitcoin Treasuries inmiddels op de zevende plaats van grootste beursgenoteerde Bitcoin-houders ter wereld. Opvallend is dat het bedrijf daarmee net boven Coinbase uitkomt, dat 16.492 BTC bezit. Ook Riot Platforms, met 15.680 BTC, blijft achter.

Uit gegevens van Bitcoin Treasuries blijkt bovendien dat het SATA-effect alleen al vorige week ongeveer 194 miljoen dollar aan nieuw kapitaal aantrok. Tegen de huidige Bitcoin-prijs zou dat voldoende zijn voor de aankoop van ruim 2.600 extra BTC.
De agressieve uitbreidingsplannen van Strive komen op een opvallend moment. Marktleider Strategy, dat met 843.706 BTC veruit de grootste bedrijfsbezitter van Bitcoin blijft, verkocht onlangs juist een klein deel van zijn voorraad.
Uit een recente SEC-melding blijkt dat Strategy eind mei 32 BTC verkocht, goed voor ongeveer 2,5 miljoen dollar. Volgens het bedrijf worden die opbrengsten gebruikt voor uitkeringen aan houders van preferente aandelen.
Hoewel die verkoop slechts een fractie van de totale Bitcoin-voorraad betreft, markeert het wel de eerste gemelde BTC-verkoop van Strategy sinds eind 2022.
Voor Strive lijkt dat juist een kans. Met een steeds grotere oorlogskas en een duidelijke focus op het uitbreiden van zijn Bitcoin-reserve probeert het bedrijf zijn positie tussen de grootste Bitcoin-treasurybedrijven verder te verstevigen. De afstand tot Strategy blijft enorm, maar Strive behoort inmiddels wel tot de snelst groeiende spelers in deze sector.
Bitcoin balanceert boven 60.000 dollar terwijl paniek toeneemt. Charles Schwab ziet juist aanwijzingen dat de bearmarkt bijna eindigt.
Beursbedrijf Strategy verkocht Bitcoin en de koers tuimelde. Grayscale waarschuwt dat andere kopers nu moeten instappen.
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.