Cryptogigant Tether betreedt de Amerikaanse markt met een gereguleerde stablecoin: USAT. Het nieuwe broertje van de grootste stablecoin USDT is bedoeld ‘’om de rol van Amerika in de wereldeconomie te versterken’’.
USDT-uitgever zet voet op Amerikaanse bodem
‘’De introductie van USAT markeert Tether’s volgende hoofdstuk in het versterken van de dominantie van de Amerikaanse dollar door middel van transparantie en innovatie,’’ zo schrijft het bedrijf een persbericht.
USAT wordt gelanceerd als een volledig door dollars gedekte stablecoin, uitgegeven door de federaal gereguleerde cryptobank Anchorage Digital. Cantor Fitzgerald zal de reserves beheren.
De munt is speciaal ontworpen om te voldoen aan de onlangs aangenomen GENIUS Act. Dit raamwerk voor stablecoins vereist onder meer maandelijkse transparantie over reserves. Voor USDT brengt Tether maar eens per kwartaal zo’n rapport uit.
De nieuwe munt krijgt zijn hoofdkantoor in Charlotte, North Carolina, en is primair gericht op Amerikaanse bedrijven en financiële instellingen. Eind dit jaar moet de munt het levenslicht vinden.
Tether staat vooral bekend om zijn USDT dat met een totale waarde van ruim 169 miljard dollar met afstand de grootste stablecoin van de markt is. Maar het bedrijf heeft ook nog een euro-stablecoin en zelfs een munt gekoppeld aan de waarde van goud.
Bo Hines is benoemd tot CEO van de nieuwe Amerikaanse entiteit. Tot vorige maand was Hines het hoofd van Donald Trump’s Crypto Council, het adviesorgaan om cryptobeleid vorm te geven.
“Innovatie, transparantie en naleving vormen de basis van USAT”, aldus Hines. “We zorgen ervoor dat de dollar ook in het digitale tijdperk een baken van vertrouwen blijft.”
‘Transparanter, veerkrachtiger en toegankelijker’
Hoewel Tether wereldwijd marktleider blijft met zijn USDT, dat een marktkapitalisatie van 169 miljard dollar heeft, is regelgeving altijd een doorn in het oog geweest. Het bedrijf stapte zelfs uit de Europese markt vanwege de nieuwe MiCA-regels. De grootste concurrent Circle, met zijn USDC-stablecoin, heeft wél de benodigde licentie gescoord.
Volgens CEO Paolo Ardoino is USAT “een natuurlijke stap” om de Amerikaanse dollar ook in de digitale economie leidend te houden. “We brengen de kracht van de dollar naar een gereguleerde digitale infrastructuur die transparanter, veerkrachtiger en toegankelijker is dan ooit,” aldus Ardoino.
Tether boekte in 2024 een winst van 13 miljard dollar en behoort tot de grootste houders van Amerikaanse staatsobligaties. Met USAT verstevigt het zijn positie in een snel groeiende markt waarin stablecoins nu al goed zijn voor meer dan 250 miljard dollar wereldwijd.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
