BitMine staat op het punt om 5 procent van alle bestaande Ethereum (ETH) in handen te krijgen, en juist daarom haalt het bedrijf de voet van het gaspedaal. Voorzitter Tom Lee zei donderdag op het Consensus-congres in Miami dat de eindstreep bij dit tempo binnen zes weken in zicht komt, en dat is hem te snel.
‘Alchemy of 5%’ bijna in zak
BitMine houdt 5,18 miljoen ETH aan, goed voor ongeveer 4,29 procent van het totale aanbod van Ether (en een waarde van bijna 12 miljard dollar) . Daarmee is het bedrijf met afstand de grootste beursgenoteerde ETH-houder ter wereld.
Bitmine, dat van oorsprong een Bitcoin-miner is, begon in juni vorig jaar met het accumuleren van Ethereum. Al vanaf de start van het aankoopbeleid werd het doel naar buiten gecommuniceerd om uiteindelijk 5 procent van alle munten op de balans te krijgen. Een missie die de naam Alchemy of 5% meekreeg.
Voorzitter Tom Lee had daar oorspronkelijk vijf jaar voor uitgetrokken, maar het ging zo hard dat de eindstreep nu binnen handbereik is.
“Ik denk inderdaad dat we het tempo van onze aankopen gaan verlagen. Ik weet niet zeker of we te snel bij die 5 procent willen uitkomen”, aldus Lee op het podium in Miami.
“Als we ons huidige aankooptempo van 100.000 ETH per week aanhouden, zijn we er over een week of zes”, voegde hij eraan toe.
Bitmine is eigenlijk de Strategy van Ethereum. at bedrijf, geleid door Michael Saylor, koopt al sinds eind 2020 Bitcoin (BTC) op en heeft inmiddels 818.334 BTC in kas voor zo’n 62 miljard dollar.
Saylor heeft jarenlang gezegd nooit een Bitcoin te willen verkopen. Maar deze week kwam daar een opvallende draai in: tijdens de kwartaalcijfers gaf hij aan mogelijk toch BTC af te stoten om dividenduitkeringen te kunnen betalen.
Bitmine verdient honderden miljoenen met staking
Volgens Lee gaat het kapitaal straks naar andere kanten van het bedrijf. BitMine kondigde eerder al een aandeleninkoopprogramma van 4 miljard dollar aan en daar kan het geld dan heen.
Daarnaast wil Lee zijn staking-platform MAVAN verder uitbouwen, dat nu al voor 14 miljard dollar aan crypto beheert voor klanten. “Er zijn nu andere dingen te doen in crypto”, aldus Lee.
MAVAN staat voor Made in America Validator Network. Het is een staking-as-a-service platform dat BitMine in maart 2026 lanceerde. Het beveiligt blockchains zoals Ethereum in ruil voor staking-beloningen.
Andere institutionele partijen kunnen er hun crypto onderbrengen om passief inkomen te genereren, en BitMine pakt daar als beheerder een graantje van mee.
Van Bitmine’s 5,18 miljoen ETH op de balans wordt 4,36 miljoen gestaket, een positie van 10,2 miljard dollar. Het is niet duidelijk hoeveel munten er bij MAVAN zijn ondergebracht en hoeveel bij externe partijen. Het levert het bedrijf in ieder geval zo’n 297 miljoen dollar per jaar op.
Bitmine doet grootste Ethereum-aankoop van 2026 tijdens pijnlijke crash
De grootste Ethereum treasury ter wereld koopt agressief bij en nadert zijn doel van 5 procent marktaandeel.
Tom Lee voorspelt Ethereum koers van $250.000 door opkomst van AI
Analist Tom Lee voorspelt dat Ethereum naar 250.000 dollar kan stijgen, gedreven door AI en bedrijven die het netwerk overnemen.
Bitmine kiest dezelfde truc als Michael Saylor om Ethereum-berg te vergroten
Bitmine wil 300 miljoen dollar ophalen via preferente aandelen om meer Ethereum te kopen en stakingactiviteiten uit te breiden.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
