Donald Trump zit op dit moment om de tafel met zijn nationale veiligheidsteam om een mogelijke nieuwe aanval op Iran te bespreken. Het staakt-het-vuren met Teheran ligt volgens de Amerikaanse president “aan de beademing”.
Een diplomatieke doorbraak leek de afgelopen weken steeds meer in zicht te komen, maar het Iraanse vredesvoorstel kreeg het etiket “een stuk afval” mee.
Trump verliest geduld met Teheran
Tien dagen wachtte het Witte Huis op een antwoord op het Amerikaanse vredesvoorstel. Toen het zondag eindelijk binnenkwam, was de teleurstelling groot.
“Het is ongelooflijk zwak. Na het lezen van dat stuk afval dat ze stuurden, heb ik het niet eens uitgelezen.”
Volgens de Iraanse staatstelevisie kwam het Amerikaanse voorstel neer op “overgave aan de buitensporige eisen van Trump”, waarop Teheran de meeste punten afwees.
De president beschuldigde de Iraanse leiders ervan terug te krabbelen op een eerdere toezegging om hun voorraad verrijkt uranium af te staan aan de VS. ”Ze veranderen van gedachten. Het zijn zeer oneervolle mensen, die leiders.” Iran ontkent dat zo’n afspraak ooit op papier stond.
Aan tafel zitten vicepresident JD Vance, minister van Buitenlandse Zaken Marco Rubio, minister van Defensie Pete Hegseth en CIA-baas John Ratcliffe. Twee Amerikaanse functionarissen vertellen tegen Axios dat Trump neigt naar een vorm van militaire actie. “Hij gaat ze even opvoeden,” aldus een van hen.
Op tafel ligt onder meer het hervatten van Project Freedom, de Amerikaanse operatie die schepen door de Straat van Hormuz begeleidt. Een zwaardere optie is het hervatten van de bombardementen op de Iraanse doelen die het Pentagon nog niet heeft geraakt, ongeveer een kwart van de oorspronkelijke lijst.
Trump zegt in ieder geval ”het beste plan ooit” te hebben en spreekt voor de zoveelste keer van een ”volledige overwinning” voor de VS in de oorlog.
Olieprijzen stijgen, maar Bitcoin en aandelen ook
De financiële markten reageerden direct op de escalatie. Brent-olie, de internationale standaard, schoot maandag met ruim 2 procent omhoog naar 104 dollar per vat. De Amerikaanse WTI-olie kroop terug richting de 100 dollar.
Duurdere olie wakkert de inflatie aan en dat is slecht nieuws voor investeerders omdat centrale banken dan genoodzaakt zijn om de rentes langer hoog te houden. Toch is Bitcoin (BTC) juist herstellende van zijn daling van vandaag en ook Wall Street kleurt gewoon groen.
Achter de stijgende olieprijzen zit de angst dat de Straat van Hormuz nog langer dicht blijft. Door deze smalle zeestraat tussen Iran en Oman gaat normaal gesproken een vijfde van alle olie ter wereld, maar Iran houdt het scheepvaartverkeer al sinds het begin van het conflict (eind februari) dicht.
Een nieuwe aanval lijkt deze week in ieder geval niet aan de orde. Trump vliegt woensdag naar Peking voor een topontmoeting met de Chinese president Xi Jinping en keert pas vrijdag terug. Amerikaanse functionarissen verwachten geen militaire actie zolang de president in China zit.
Trump blaast aanvallen op Iran af, olieprijs keldert met 4%
Trump heeft de geplande aanvallen op Iran afgeblazen en wijst op een mogelijk vredesakkoord. De olieprijs zakte bijna 4 procent.
Musks SpaceX gaat morgen de beurs op: dit moet je weten
SpaceX stapt naar de beurs tegen een recordwaardering van $1,75 biljoen. Dit moet je weten over de grootste IPO ooit, van prijs tot risico’s.
Goudprijs zakt richting 4.000 dollar, kan het nog verder dalen?
Goud zakt onder een cruciale technische grens terwijl inflatie stijgt. Analisten vrezen verdere dalingen richting 3.900 dollar binnenkort.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
