In april voerde Donald Trump al importheffingen tot 145 procent in tegen China. Na een korte handelsrust laait de spanning nu opnieuw op. Trump dreigt met extra heffingen van 10 procent voor landen die het BRICS-beleid steunen.
Trump dreigt BRICS-landen
Donald Trump kondigde via sociale media aan dat landen die zich scharen achter het beleid van BRICS een extra importheffing van 10% tegemoet kunnen zien. De boodschap was glashelder: “Er zijn geen uitzonderingen op deze regel.”

Met deze stap hervat Trump zijn harde economische koers. Onder zijn beleid zijn al meerdere importbelastingen ingevoerd om de Amerikaanse industrie te beschermen. Nu richt hij zijn pijlen specifiek op landen die samenwerken met de BRICS-groep, een blok dat bestaat uit landen zoals China, Rusland, India, Zuid-Afrika en Saoedi-Arabië.
Volgens Amerikaanse officials gaan de nieuwe tarieven op 1 augustus in. Trump bevestigde dit indirect via meerdere uitspraken. Landen die voor die tijd geen akkoord sluiten met de VS, ontvangen binnenkort brieven met daarin hun nieuwe tariefpercentages. De BRICS-alliantie is niet te onderschatten. Met landen zoals India en China vertegenwoordigt het blok meer dan de helft van de wereldbevolking. Daarmee kunnen de heffingen een enorme impact hebben.
China heeft overigens wel een voorlopige overeenkomst op tafel liggen. Daarmee lijkt het op koers om de verhogingen te vermijden. Ook het Verenigd Koninkrijk en Vietnam zijn tot een deal gekomen.
EU op weg naar handelsdeal
Voor de EU is ook nog niets zeker. Er is wel wat extra ademruimte ontstaan doordat de initiële deadline van 9 juli is verlengd naar 1 augustus. Op dit moment geldt nog een basistarief van 10 procent. Maar na de deadline wordt het een heel ander verhaal. Dan liggen heffingen van 50 tot 70 procent op tafel. Overigens zei de Amerikaanse minister van Financiën, Scott Bessent, dat een akkoord met de EU dichtbij is. Maar niets is zeker totdat de deal definitief is gesloten.
De pauze zorgde voor opluchting op de financiële markten. Bitcoin (BTC) sloot zondag af met een koers boven de 109.000 dollar. Dit is de hoogste weeksluiting ooit voor de digitale munt. Ook op de aandelenmarkten zien we stijgingen. Zo noteerde de AEX een plus van 0,4 procent.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Binance ontkent problemen met cruciale Europese MiCA-vergunning
Binance dreigt zijn EU-licentie mis te lopen volgens Reuters, maar de cryptobeurs ontkent problemen en verwacht duidelijkheid vóór juli.
Geen zachte boodschap van Warsh, dit zei de nieuwe Fed-baas
Bij zijn eerste persconferentie sloeg Warsh een eerder strenge toon aan over inflatie, en kondigde hij forse veranderingen bij de Fed aan.
Cryptosector juicht: VS wil CBDC tot 2030 blokkeren
Amerikaanse wetgevers zetten een belangrijke stap richting een CBDC-verbod tot 2030, terwijl stablecoins juist meer ruimte krijgen.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
