De recente handelsmaatregelen van Donald Trump zorgen voor meer dan alleen economische spanningen. Volgens de Chinese academicus Zheng Runyu ondermijnen de nieuwe tarieven de internationale positie van de Amerikaanse dollar. Zijn analyse maakt duidelijk: het agressieve handelsbeleid van de VS jaagt andere landen juist richting samenwerking en financiële onafhankelijkheid.
Dollarhegenomie onder druk
Runyu , verbonden aan de East China Normal University, trekt in een interview met het Russische medium Tass harde conclusies:
“De handelsoorlog die door de VS is ontketend, is onlosmakelijk verbonden met het handhaven van hun financiële hegemonie.”
Volgens Runyu probeert de VS iets onmogelijk vol te houden: de interne stabiliteit van de dollar combineren met de internationale rol ervan. Dit leidt tot structurele spanningen.
De nieuwste tariefverhogingen lopen in sommige gevallen op tot 245% op Chinese importproducten. Naast een wederkerig tarief van 125%, worden daar nog extra heffingen aan toegevoegd vanwege onder andere de fentanylcrisis. Waar veel landen besloten te onderhandelen, koos China voor een directe confrontatie, met als gevolg dat het volledig wordt geraakt door deze maatregelen.
Zheng waarschuwt dat deze koers op lange termijn juist averechts werkt voor de VS. “De harde aanpak met het verhogen van tarieven zal, als die aanhoudt of escaleert, uiteindelijk alleen maar de dollar verzwakken.”
En dit is ironisch. Waar Donald Trump blijft hameren op een sterkere Verenigde Staten, lijkt hij zich met zijn handeloorlogspad in zijn eigen voet te schieten. De DXY, de index die de kracht van de dollar meet, daalde tot het laagste niveau sinds april 2022. Vrijwel alle internationale valuta winnen momenteel terrein ten opzichte van de dollar.
Samenwerking tegen de dollar
Volgens Zheng ontstaan er door het Amerikaanse beleid nieuwe kansen voor landen die willen dedollariseren.
“Samenwerking tussen China en Rusland op het gebied van financiële dedollarisering, evenals binnen BRICS, is realistischer dan ooit.”
Waar dergelijke ideeën vroeger nog als hypothetisch werden gezien, zijn ze door de escalatie van de handelsoorlog ineens urgent geworden. BRICS spant zich al langer in om minder afhankelijk te worden van de dollar. Dit is geen geheim. Zo wordt er al langer bilaterale handel uitgevoerd in lokale valuta zoals de Chinese yuan en Braziliaanse real. Trump’s handelsoorlog lijkt dit proces enkel te versnellen.
De conclusie van Zheng is helder: de Amerikaanse handelsstrategie, bedoeld om de positie van de Amerikaanse economie te verstevigen, zou weleens het begin kunnen zijn van een versneld einde van de dominantie van de dollar.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Goudprijs zakt richting 4.000 dollar, kan het nog verder dalen?
Goud zakt onder een cruciale technische grens terwijl inflatie stijgt. Analisten vrezen verdere dalingen richting 3.900 dollar binnenkort.
SpaceX-beursgang wordt ‘referendum’ over geloof in Elon Musk
Volgens analisten kunnen we de beurslancering van SpaceX bijna zien als een soort referendum over het vertrouwen in Elon Musk.
Trump kondigt ‘keiharde aanval’ op Iran en Venezuela-achtige operatie aan
Donald Trump kwam zojuist met een keiharde dreiging richting Iran die de oorlog naar een hoger niveau tilt qua escalatie.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
