De lancering van de WLFI-token van World Liberty Financial is hét grote onderwerp van deze week. Het project, dat nauwe banden heeft met de familie van president Donald Trump, gaat vandaag officieel live en markeert het publieke debuut van het project. Analisten waarschuwen echter voor risico’s rondom liquiditeit en marktintegriteit.
Lancering en structuur van WLFI
De WLFI-token is de native token van World Liberty Financial, een nieuw decentralized finance (DeFi) platform. Afgelopen vrijdag blikten we al vooruit op deze lancering maar vandaag is het dus echt zo ver. Lees in dat artikel meer over WLFI en en de details omtrent de lancering.
De token wordt gepresenteerd als een zogenaamden governance-token die gekoppeld is aan de stablecoin USD1 en een aankomende betaalapplicatie. Slechts een klein deel van de 33 miljard tokens is vanaf de lancering vrij verhandelbaar. Het merendeel blijft in handen van insiders en vroege investeerders, waaronder dus de familie Trump zelf. World Liberty zelf bestempelde de lancering als een belangrijk moment voor het project:
“De basis is gelegd, de community groeit, en we zijn klaar om door te gaan,”
Aldus een verklaring die in juli werd gepubliceerd. Toch wezen analisten van onderzoeksbureau Compass Point begin augustus al op mogelijke risico’s. Zij stelden dat de sterke concentratie van tokens bij insiders kan leiden tot scherpe koersbewegingen. Hoewel grote bezitters aanvankelijk slechts een beperkt deel van hun tokens kunnen ontgrendelen, zou dit volgens analisten de liquiditeit in de eerste handelsdagen onder druk kunnen zetten.
Zorgen over regulering en marktintegriteit
Naast vragen over handelsvolume speelt ook de juridische status van WLFI een rol. De token wist een formele classificatie door de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) te vermijden, ondanks de sterke concentratie van eigendom en politieke banden.
Ook is het lastig om het project niet in één adem te noemen met ‘belangenverstrengeling’. Naar schatting zou Trump met de lancering miljarden dollars rijker worden. En dan zwijgen we over het vermogen dat bijvoorbeeld zijn zoon Eric opstrijkt.
De huidige Amerikaanse cryptowetten vermijden momenteel blijkbaar niet dat een politiek invloedrijk individu een cryptoproject kan lanceren en hierbij immens kan profiteren. Dit zou een precedent kunnen scheppen die beleggersbescherming kan ondermijnen.
WLFI is niet alleen een financieel instrument, maar ook een experiment waarin politiek kapitaal en digitale infrastructuur samenkomen. Voor de cryptosector zelf is het een mijlpaal en een sterk moment van erkenning, maar de uitvoering roept fundamentele vragen op over regulering en marktethiek.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Hyperliquid is 22% gedaald, maar blijft de grote ster van de cryptomarkt
Hyperliquid steeg dit jaar van 20 naar 77 dollar terwijl Bitcoin daalde. De HYPE koers test nu voor het eerst serieus zijn opwaartse trend.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
